خلاصه ماشینی:
"هنر رومانسک از دیدگاه زیباشناختی به خاطر ویژگیهایی که در زیر میآید، شایان توجه است: (الف) فرمهایی را، به ویژه در معماری، به کار گرفت که آنها را به واسطة قوانین سادة عددی و هندسی به دست آورده بود.
اصول زیباشناختی هنر رومانسک تا اندازهای همانند زمان باستان بود (برای مثال، معماری میباید مطابق با نسبتهای ساده و اشکال هندسی میشد)، اما برخی عناصر اصیل نیز داشت (مثلا تمایل به انحراف از شکل طبیعی، یا آمادگی برای انتقال داده و دانش).
بعضا، از همان ایدههای زیباشناختیای به دست میآمد که توسط نویسندگان قرون وسطی وضع شده بود، اما از ایدههایی نیز که میتوان آنها را به سختی در نوشتههای محققان یافت، نشئت گرفته بود؛ به عنوان مثال، موردی مانند زیباشناسی فرمهای بزرگ یا زیباشناسی تحریف.
(ب) یک ویژگی دیگر نیز درباره هنر این قرنها وجود داشت که به گنبد، تاق رومی، تکنیک یا نسبتها ارتباطی پیدا نمیکرد؛ اینها به معماری تعلق داشتند؛ اما این ویژگی فقط در هنرهای بازنمودی نظیر نقاشی و مجسمهسازی به کار رفت.
با آنکه کلیساهای جامع خود را داشتند و آنها را تبلور زیبایی به شمار میآوردند، با این همه، فاقد مفاهیم زیباشناختی خود بودند، لذا ناچار بودند نظراتشان را در باب هنر خود با مفاهیم و فرمولهای دوران باستان بیان کنند.
(ج) اصول هندسی مدتهای زیادی بود که در اختیار معماران قرون وسطی قرار داشت و حتی در دوره هنر رومانسک و هنر گوتیک نیز برای آنها تازگی نداشت."