چکیده:
رویکرد و نگرش جدیدی پیرامون موضوع لجستیک تحت عنوان لجستیک معکوس به وجود آمده است کهیکی از گرایش های جدید در مدیریت لجستیک، بازیافت1 ، چرخه مجدد 9 و یا استفاده مجدد از محصولاتاست. طراحی شبکه لجستیک در حالت رو به جلو و معکوس از موضوعات بسیار مهمی است که بعداستراتژیک طراحی زنجیره تامین را تشکیل می دهد. در این مقاله، برای مسئله لجستیک معکوس یک مدلریاضی برنامه ریزی مختلط عددصحیح (MILP) ارائه شده است. در این مدل هزینه های احداث مراکز،هزینه های حمل و نقل و هزینه های خرید از تامین کننده خارجی کمینه و همچنین اهمیت تامین کنندگانخارجی نیز بیشینه گردیده است. با توجه به اینکه مدل پیشنهادی Np-hard می باشد، لذا جهت حل مدلاز الگوریتمهای NSGA-II و NRGA استفاده شده استرویکرد و نگرش جدیدی پیرامون موضوع لجستیک تحت عنوان لجستیک معکوس به وجود آمده است که یکی از گرایش های جدید در مدیریت لجستیک ، بازیافت ١، چرخه مجدد٢ و یا استفاده مجدد از محصولات است . طراحی شبکه لجستیک در حالت رو به جلو و معکوس از موضوعات بسیار مهمی است که بعد استراتژیک طراحی زنجیره تامین را تشکیل می دهد. در این مقاله ، برای مسئله لجستیک معکوس یک مدل ریاضی برنامه ریزی مختلط عددصحیح (MILP) ارائه شده است . در این مدل هزینه های احداث مراکز، هزینه های حمل و نقل و هزینه های خرید از تامین کننده خارجی کمینه و همچنین اهمیت تامین کنندگان خارجی نیز بیشینه گردیده است . با توجه به اینکه مدل پیشنهادی Np-hard می باشد، لذا جهت حل مدل از الگوریتمهای NSGA-II و NRGA استفاده شده است .
Reverse logistics as a new approach and attitude in the area of logistics is one of the new trends in logistics management، recycling، and or reuse of products. Logistics network design in the forward and reverse mode is one of the most important issues that forms the strategic dimension of supply chain design. In this paper we propose a mixed integer linear programming (MILP) model for reverse logistics problem. In the proposed model costs of facilities construction، transportation and procurement from suppliers are minimized and importance of suppliers are maximized. Since the proposed model is NP-hard، we use NSGA-II and NRGA algorithms to solve the problem.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١- تحقیقات انجام شده در زمینه طراحی لجستیک معکوس ردیف محققین و سال هزینه تولبد هزینه حمل و نقل هزینه احداث مراکز دمونتاژ هزینه تعمیرات هزینه نوسازی هزینه بازیابی هزینه دفع ضایعات هزینه تخفیف 1 تیاری٢٠٠٤ * * * * 3 لی و همکاران 2009 * * 4 تارخ و همکاران 1391 * * * 5 توکلی مقدم و همکاران 1392 * * * 6 امین و ژانگ ، 2012 0 * * 7 عالم تبریز و همکاران ، 1390 * * * * 8 این تحقیق * * * * * * * * تعریف مسأله در این تحقیق ، مدل شبکه لجستیک معکوس برای محصولات برگشتی با هدف حـداقل سـازی هزینه های احداث مراکز و هزینـه هـای خـود مراکزکنتـرل مرتـب سـازی (نوسـازی) و واحـد جداسازی (دمونتاژ) و واحد بازیافت (دفع ) و حداقل سازی هزینه های حمل ونقل بـین مراکـز و همچنین هزینه خرید از تامین کننده خارجی در بازه تخفیف در نظر گرفته شده است و هـدف بعدی بیشینه کردن اهمیت تامین کنندگان خارجی اسـت .
نتیجه گیری در این تحقیق ، یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح آمیخته برای شبکه لجستیک معکوس برای محصولات برگشتی ارائه شده است که هدف از آن ، کمینه سازی هزینه ها اعم از احداث تسهیلات و حمل و نقل و جریان مواد بین تسهیلات و خریداز تامین کننده خارجی با در نظر گرفتن شرایط عدم قطعیت و تخفیف در خرید و همچنین در حالت چند محصولی است ."