چکیده:
دراین مقاله به نقش و اهمیت تحقیقات کیفی در حسابداری مدیریت پرداخته میشود. با تاکید بر مبانی فلسفی تحقیقات کیفی، در این تحقیق مباحث نظری و ادبیات روششناسی و همچنین برخی مطالعات میدانی در حوزه حسابداری مدیریت تشریح میگردد. مقاله با چشم انداز وسیعی بر تحقیقات میدانی و طرح دیدگاههای مختلف (آموزشی، اقتصادی و مشاورهای) نشان میدهد چگونه تحقیقات کیفی موجب گسترش و بهبود حسابداری مدیریت شده است. علاوه براین به چهار پارادایم تحقیقاتکیفی شامل اثباتگرا، واقعگرا، نقدگرا و ساختگرا و انواع تحقیقات کیفی شامل توصیفی، مثال زدنی، تجربی، اکتشافی و توجیهی و نمونههایی از مطالعات مربوطه در حوزه حسابداری مدیریت اشاره شده است. در حسابداری مدیریت انجام تحقیقات کیفی با مطالعه در مکان های مختلف، بصورت میدانی و با تکرار بین تئوری و دادهها صورت می گیرد، پس از آن نتایج استخراج و تفسیر میگردد. همچنین در این مقاله به برخی از مشکلات و موانع تحقیقات کیفی در حوزه حسابداری مدیریت پرداخته شد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین تحقیقات کیفی با چشم انداز وسیع تری در موضوع حسابداری مدیریت ، یک هدف آموزشی و فرهنگی مهم را تعقیب میکند و درصدد است در ورای دیدگاه آموزشی، حسابداری مدیریت را به عنوان یک اقدام فردی ناقص معرفی کند که در قالب مجموعه متنوعی از روش های گوناگون در دنیای واقع متناسب با شرایط سازمان مورد استفاده قرار میگیرد.
برای مثال ، یک مطالعه موردی که با استفاده از تئوری اجتماعی خاص ، اثر قدرت سیستم های حسابداری مدیریت را بررسی میکند، ممکن است به عنوان نمونه ای از این دیدگاه نظری در نظر گرفته شود.
علاوه بر تهیه یک طرح تحقیق خوب ، یک پژوهش کیفی موفق در رشته حسابداری مدیریت را میتوان با جمع آوری اطلاعات دقیق از طریق روش های حرفه ای و شواهد تجربی قابل اتکا و معتبر مانند مصاحبه های سازمان یافته ، بازدیدهای مکانی و مشاهدات عینی انجام داد.
بنابراین محقق نباید شتاب زده به سراغ نتایج برود، بلکه همانند خط و سیر یک داستان که با یک تم اولیه شروع و بتدریج شکل میگیرد، تحقیقات کیفی نیز شامل نمونه هایی از شواهد میدانی هستند که باید اطلاعات بیشتری پیرامون آن ها جمع آوری و سرانجام پس از چند بار تکرار بین تئوری و داده ها، میتوان یک تفسیر نظری روشن را استخراج و گزارش نمود.
در نتیجه ، یافته های چنین پژوهش هایی بدیهی و معمولی است و تا حدودی ضعیف بنظر میآید، اما بازهم برای ارائه یک رویکرد جدید (مانند ارزیابی متوازن ) قابل قبول میباشد، هرچند که این موضوع به عنوان طرح اولیه پیشنهاد شده باشد.