چکیده:
رسانه های جمعی نقش بسیار مهمی در شکل گیری افکار عمومی در جوامع دارند.اهمیت این نقش نه در مراجعه تعداد زیاد مخاطبان به رسانه ها بلکه در میزان اعتماد اجتماعی است که مخاطبان به رسانه دارند.افکار عمومی زمانی تحت تاثیر یک خبر قرار می گیرد که به آن رسانه اعتماد داشته باشد. بخش های خبری رسانه های تصویری مانند تلویزیون به دلیل فراگیری در جامعه و سرعت انتقال مطالب؛ علاوه بر شیوه ارائه می بایست شاخص های اعتمادسازی انبوه مخاطبان را رعایت کنند وگرنه با بی اعتمادی تماشاگران خبر وکاهش تدریجی تعداد آن ها در طول زمان رو به رو خواهند شد.
در این مقاله برای شناخت عوامل اعتمادسازی، به بررسی دلایل کاهش میزان اعتماد مخاطبان برنامه های خبری سیمای جمهوری اسلامی در سال های 1383 و 1387 پرداخته شده است. در سال 1388 افزایش اعتماد مخاطبان تحت تاثیر مناظره های سیاسی انتخابات ریاست جمهوری، تاکید دوباره ای بر نقش عوامل اعتمادساز در رسانه ملی داشت. با انجام روش فرا تحلیل از چهار تحقیق مرتبط با اعتماد به اخبار سیما، شاخص های متعددی برای سنجش اعتماد ارائه می شود که در این میان: صحت و درستی خبر، مرتبط بودن موضوع خبر با نیازهای خبری مخاطبان، جامعیت خبر، بی طرفی، احساس تعلق اجتماعی، توجه به نخبگان و ارائه جذاب مهمترین نقش را در ایجاد اعتماد بین بینندگان اخبار سیمای جمهوری اسلامی نشان می دهند.
خلاصه ماشینی:
"با انجام روش فرا تحلیل از چهار تحقیق مرتبط با اعتماد به اخبار سیما، شاخصهای متعددی برای سنجش اعتماد ارائه میشود که در این میان: صحت و درستی خبر، مرتبط بودن موضوع خبر با نیازهای خبری مخاطبان، جامعیت خبر، بیطرفی، احساس تعلق اجتماعی، توجه به نخبگان و ارائه جذاب مهمترین نقش را در ایجاد اعتماد بین بینندگان اخبار سیمای جمهوری اسلامی نشان میدهند.
(Tesfati &Cappella,504: 2003) در جدول زیر تعدادی از تحقیقات انجام شده در خارج از ایران ارئه شده است: جدول شماره 1-تحقیقات خارجی درباره اعتماد به رسانههای خبری ردیف عنوان تحقیق نام محقق/محققین سال انجام تحقیق محورتحقیق 1 اعتباریابی تطبیقی رسانهها راپر 1959 اخبار روزنامه، رادیو و تلویزیون 2 اندازهگیری مفهوم اعتبار رسانه گازیانو و مک کراث 1986 اخبار روزنامه و تلویزیون 3 معنا سازی و اندازهگیری اعتبار پیش روی یک شاخص می یر 1988 اخبار روزنامه و رسانههای مختلف 4 درک و ارزیابی اعتبار اطلاعات اینترنتی فلاناگین و متسگر 2000 اخبار در اینترنت و رسانههای مختلف 5 استفاده از اینترنت و رسانههای خبری سنتی در یک اجتماع شبکهای شده آلتوس و توکسیری 2000 اخبار در اینترنت و رسانههای مختلف 6 آیا مردم آنچه را که به آن اعتماد ندارند، تماشا میکنند؟ تسفاتی و کاپلا 2003 اخبار در رسانهای اصلی و جایگزین 7 اعتماد به رسانههای خبری، پیش روی و اعتبارنگری در مقیاسهای چند بعدی کهرینگ و ماتس 2007 اخبار در رسانههای مختلف 8 اینترنت به مثابه یک منبع خبری مؤسسه پیو 2008 اخبار در اینترنت، رادیو و تلویزیون منبع: (بصیریان، 26: 1388) در این جدول همانگونه که مشاهده میشود سمت و سوی تحقیقات از رسانههایی چون روزنامهها، مجلات و رادیو-تلویزیون به جانب رسانههای جدید (اینترنت) سوق یافته است."