چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسة فرایند اکتساب خبرگی در صخرهنوردان مدالآور استانی و کشوری بود. بدینمنظور، 50 مدالآور صخرهنورد (23 مدالآور در سطح استان و 27 مدالآور در سطح کشور) بهصورت دردسترس و هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامة "تاریخچة تکاملی ورزشکاران هوپوود"، تاریخچة تمرینی ورزشکاران بررسی شد. دادههای بهدستآمده با آزمونهای تحلیل کوواریانس، تی مستقل و ضریب فی تحلیل گردید. برمبنای نتایج، بین دو گروه بهلحاظ سن شروع تمرین صخرهنوردی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود. همچنین، حدود 16 درصد از مدالآوران کشوری و 24 درصد از مدالآوران استانی تکورزشی میباشند. میزان تمرین سنجیدة صخرهنوردی در مدالآوران کشوری بالاتر از مدالآوران استانی است. علاوهبراین، مدالآوران کشوری در ردة سنی 16 سال به بالا مهارتهای روانی را بیشتر از مدالآوران استانی تمرین کردهاند؛ اما بین دو گروه در متوسط ساعات پرداختن به تمرین بدنسازی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود. بهطورکلی، این نتایج اطلاعات ارزندهای را درمورد فرایند اکتساب خبرگی صخرهنوردان و انواع فعالیتهایی که در کسب عملکرد ماهرانۀ آنها مؤثر بوده است را فراهم میکند که این اطلاعات میتواند به مسئولان برای برنامهریزیهای آموزشی و به والدین برای قراردادن فرزندان خود در مسیر بهتر ورزشی یاری رساند.
خلاصه ماشینی:
"ازسویدیگر، نتایج نشان داد که تعداد بسیار کمی از صخرهنوردان، صخرهنوردی را بهصورت بازیگونه در سنین کودکی تمرین کرده بودند و زمانیکه دو گروه درکل تاریخچة ورزشی از نظر میزان بازی سنجیده و مقایسه شدند، مدالآوران استانی 69/560 ساعت و مدالآوران کشوری 29/356 ساعت به انجام ورزش صخرهنوردی بهصورت بازیگونه پرداخته بودند که این تفاوت بهلحاظ آماری معنادار نبود.
درمجموع، یافتههای این پژوهش نشان داد که بین دو گروه از نظر سن شروع ورزش، میزان تمرین بازیگونه، تعدد ورزش و میزان تمرینات بدنسازی تفاوتی وجود ندارد؛ اما در میزان تمرین سنجیده و مهارتهای روانی، میزان حمایت والدین و سن برقراری رابطة صمیمانه با مربی بین دو گروه تفاوت Cross Gould Farrow, Baker, & MacMahon معناداری مشاهده شد.
پیام مقاله: با توجه به اینکه بین دو گروه از نظر سن شروع ورزش تفاوت وجود نداشت، بهنظر میرسد برای نخبهبودن در ورزشهایی که در آنها اوج عملکرد ورزشی دیر یوده و از ورزشهای پرخطر محسوب میشوند، لازم نیست ازکودکی اولیه به این ورزشها پرداخت؛ اما میزان تمرین سنجیده، مهارتهای روانی، میزان حمایت والدین و سن برقراری رابطة صمیمانه با مربی ممکن است باعث تفاوت سطوح نخبگی در این ورزشها شود.
12ـ6 سال 15ـ13 سال 16 سال به بالا مثال در آن زمان تمرین صخرهنوردی نمیکردم تاحدودی زیاد میزان حمایت والدین (تشویق، رساندن شما به محل تمرین و غیره) میزان حمایت مربی میزان حمایت خواهر و برادر میزان حمایت دوستان و اقوام میزان فشار والدین برای برندهشدن و بهتر از دیگران بودن Comparing the Expertise Acquisition Process among the Young Rock Climbers at Different Levels of Competition, Based on the Evolutionary Model of Sports Participation M."