چکیده:
در حال حاضر، پیچیدگیهای متعددی در زنجیرۀ تأمین وجود دارد. این پیچیدگیها، بهواسطۀ ظهور مقولههایی مانند جهانیشدن، سفارشیسازی، نوآوری، انعطافپذیری، پایداری و عدم قطعیت در حال تکامل و رشد هستند. رشد پیچیدگی زنجیرۀ تأمین بر هزینهها و خدمات ارائهشده به مشتریان، تأثیر منفی میگذارد. از این رو، هدف این پژوهش اولویتبندی پیشرانهای پیچیدگی زنجیرۀ تأمین در شرکتهای تولید لوازم خانگی است. برای این کار، پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش، پیشرانهای پیچیدگی زنجیرۀ تأمین برای اولویتبندی شناسایی شدند؛ سپس بهکمک روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی و نظرسنجی، این شاخصها بر پایۀ مقایسههای زوجی صورت گرفته، توسط تعدادی از خبرگان حوزۀ تولید لوازم خانگی، وزندهی شدند. طبق نتایج کسبشده از این مدل تحقیقاتی، مشخص شد که از 46 پیشران پیچیدگی بررسیشده «سازوکارهای بازگشت مواد اولیه به تأمینکنندگان» بیشترین درجۀ اهمیت را دارد.
There are numerous complexities in supply chain nowadays, and these complexities are evolving due to globalization, customization, innovation, flexibility, sustainability and uncertainties. The increase in supply chain complexity yields negative effects on cost, customer service and reputation. Hence, the present research target was to prioritize supply chain complexity drivers in home appliance companies. After reviewing the related literature, supply chain complexity drivers involved in the process of prioritization have been identified. Then, using Fuzzy Hierarchical Analytic Process, these indicators were weighted up based on pairwise comparisons (obtained from a number of experts in the home appliance companies). The results showed that among the 46 Complexity Drivers examined in this study, the mechanisms to return raw materials to suppliers" was of highest importance.