چکیده:
پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری سازاگرای اجتماعی در دانشگاه بر پایه نظریه یادگیری سازاگرایی اجتماعی ساخته شده است . این نظریه مورد استقبال بسیاری از پژوهش گران و متخصصان تعلیم و تربیت کشورهای پیشرفته قرار گرفته و پژوهش های انجام شده حکایت از آن داشته اند که کلاس هایی که مولفه های محیط یادگیری سازاگرایی اجتماعی در آنها ادراک می شوند، پیامدهای بهتری را برای دانشجویان در پی دارند. هدف این پژوهش مطالعه ی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه محیط یادگیری سازاگرای اجتماعی در دانشگاه بود. همچنین ترجیحات دانشجویان در مورد این محیط اندازه گیری شده و شکل ترجیحی و موجود این پرسشنامه در دانشجویان مورد مقایسه قرار گرفتند.. این مقیاس توسط تیلور، فیشر و فریزر در سال ١٩٩٦ تهیه شده است و برای سنجش .ابعاد روانی – اجتماعی کلاس های درس از دیدگاه سازاگرایی اجتماعی منتشر شده است . به این منظور پرسشنامه روی ٢٧٧ نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مولفه های اصلی با چرخش متعامد ساختار ٦ عامل را با ٨٩ درصد از تبیین واریانس در شکل موجود و همین تعداد عامل را با ٩١ درصد از تبیین واریانس در شکل ترجیحی آشکار کرد. تحلیل عامل تاییدی نیز شاخص های نیکویی برازش مناسب تری برای ساختار ٦ عاملی نشان دادند. در مجموع پرسشنامه دارای خصوصیات روانسنجی مناسبی برای سنجش محیط یادگیری سازا گرا شناخته شد. یافته ها و نتایج پژوهش حاضر را به طور کلی می توان در سه بخش خلاصه کرد: ١. با استفاده از روش های آماری(تحلیل عامل اکتشافی ، تاییدی و روش همسانی درونی) نشان می دهد که هر دو شکل فارسی پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری سازاگرای اجتماعی (شکل ترجیحی و موجود) از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند.٢. با توجه به داده های به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها بر روی نمونه ای از دانشجویان ایرانی، می توان گفت که آنها نیز چنین محیطی را ترجیح می دهند و به آن علاقه مندند. ٣. با مقایسه ادراک دانشجویان از محیط یادگیری کلاس های موجود با ادراک ترجیحی آنها از این محیط ، معلوم می کند که محیط یادگیری کلاس های فعلی آنها با آنچه که ترجیح می دهند، فاصله دارد.
خلاصه ماشینی:
"به طور مثال ، اگر در فرم واقعی از دانش جویان خواسته می شود که بگویند؛ "من در این کلاس در مورد دنیای خارج از محیط 1 - lindman & et al 2 -University Social Constructivist Learning Environment Survey )USCLES( آموزشی چیزهایی زیادی یاد می گیرم " در فرم ترجیحی از آنها خواسته می شود که بگویند که "من دوست دارم یا دلم می خواهد در این کلاس در مورد دنیای خارج از محیط آموزشی چیزهای زیادی یاد بگیرم ".
1 -Goodness of fit 2 - Normed Fit Index 3 -Non-Normed Index 4 - Comperative Fit Index 5 - Root Mean Square Error Of Approximation جدول شماره ٧: ضریب پایایی کل مقیاس و مقیاس های فرعی پرسشنامه محیط یادگیری سازاگرای اجتماعی ترجیحی ردیف مقیاس آلفای کرانباخ تعداد نمونه ارتباط ترجیحی ارتباط موجود تفکر تاملی ترجیحی تفکر تاملی موجود گفت و شنود ترجیحی گفت و شنود موجود هدایت و رهبری ترجیحی هدایت و رهبری موجود همدلی ترجیحی همدلی موجود حمایت ترجیحی حمایت موجود 0/84 0/77 0/79 0/78 0/89 0/88 0/85 0/85 0/88 0/79 0/42 0/78 ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر ١٠٠نفر کل آزمون ترجیحی کل آزمون موجود 0/88 0/91 ١٠٠نفر ١٠٠نفر ٣-آیا بین ادراک دانشجویان از محیط یادگیری سازاگرای ترجیحی دانش جویان با ادراک از محیط یادگیری سازاگرای موجود آنها تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخ گویی به این سئوال از آزمون t استفاده شد، با استفاده از این آزمون و مقایسۀ ادراک دانشجویان از محیط موجود و ترجیحی، معلوم خواهد شد که تا چه حدی کلاس های درس بر اساس اصول سازا گرایی اجتماعی که مورد علاقۀ دانشجویان است ، اداره می شود."