خلاصه ماشینی:
بنابراین درباره خدا حرافی نکنید اکهارت وشنکره این را میگویند و درعین حال، هر دوی آنها، سخنان بسیار میگویند، به ذات بیانناپذیر راه مییابند، باطنیترین/ ژرفترین مرتبه او را اعلان میکنند و میکوشند تا آنچه را معتقدند خود به عنوان معرفت شرحپذیر در اختیار دارند، از طریق روشنترین [و دقیقترین] آموزه، به شاگردانشان تفهیم کنند.
قوه ویژهای را برای [درک] امر متعالی مشخص میسازد و این همان « intellectus/ عقل شهودی» است که به هیچ وجه چیزی که ما معمولا intellect/ عقل میخوانیم، نیست و از هرگونه «ratio» یا صرف قوه فهم مفهومی بحثی که کارش اثبات دادهها و استنتاج نتایج است، برتر است و کارکردی کاملا متفاوت با «ratio» به عنوان «ratio pura/ عقل استدلالی محض»، دارد.
و همانطور که آگوستین در اینجا اشاره میکند که درک معنای مفهوم «حقیقت»، بسان برق صاعقه سر میرسد، اکهارت نیز گهگاهی همین مطلب را درخصوص معرفت به اینکه خدا وجود خود شخص است، تلویحا بیان میدارد.
از سوی دیگر، اکهارت از طریق دیالکتیک فلسفه مدرسی، با استفاده از عناصر افلاطونی سنت خویش، در تأیید تعلیم خویش میکوشد تا بدینوسیله «ipsum esse/ حقیقت وجود» خویش را به روش علمی اثبات کند سپس از راه عقل به بسیاری از عقاید عرفانی خویش برسد، و تأییداتی که برای تعلیم خویش میآورد بسیار وسیع است چندان که مخاطب به راحتی بیراه میشود و اصل مطلب را فراموش میکند.
در مورد اکهارت، این کارآسانتر است، زیرا در اینجا محتوای حقیقی برای هر کس که بتواند بهره مشخصی از فهم همدلانه داشته باشد قابل تشخیص است و به علاوه، در نوشتههای آلمانی اکهارت، بندهای اصطلاحات مدرسی او، [در اثر شور کلام] از هم گشوده میشود.