خلاصه ماشینی:
"مقاله نگاهی کوتاه به منظومههای کودکان و کاربرد ترانهها عامیانه در آنها جمال الدین اکرمی در میان مجموعه کتابهای منتشر شده در زمینه شعر برای کودکان در سال 78،به دو پدیده نزدیک به هم برمیخوریم؛یکی کاربرد وسیع مثلها و ترانههای عامیانه در شعر شاعران بهطور عام و دیگری راهیابی چهار منظومه قدیمی احمد شاملو به نامهای پریا،دخترای ننهدریا،قصه مردی که لب نداشت و بارون(چاپ دوم) به حوزهی ادبیات کودکان و نوجوانان به طور خاص.
از سوی دیگر تأثیر ادبیات شهری،که برجستهترین آنها را در آثار شاعران بزرگی چون فردوسی،سعدی، نظامی،حافظ و عبید زاکانی میتوان دید،در ادبیات روستایی،سبب شد تا حضور شعر در اشکال متفاوت نقالی،تنصیف و ترانههای عاشقانه،رزمی و عرفانی ابعاد تازهای به خود بگیرد و از فرهنگ غنیتری برخوردار شود.
این کاراکترها گاهی نیز پیوندی مضحک و خندهآور، با شخصیتهی کارتونی وارداتی همچون فوتبالیستها، علاء الدین و خاله ریزه ایجاد میکرد منظومه برجسته ادبی کودکان دانست که با کاربرد واژههای کودکانه و حضور شخصیت کودک در سیر داستانی آن،ویژگی خاصی یافته؛هرچند در آن دوران به صورت کتابی مستقل برای کودکان منتشر نشد و بیشتر همان شکل روایی و مکتبخانهای خود را حفظ کرد.
این گرایش به حدی بود که پراخت به موضوع حسنی و شبه حسنی، به تبی فراگیر در عرصه منظومههای تبدیل شد!این بازاریابی،دامن دیگر متلها و ترانههای عامیانه را نیز فرا گرفت و به خلق شخصیتهای تکراری خاله سوسکه، حسن کچل،عمو زنجیزباف و غیره انجامید،بدون آن که نوآوری یا تازهنگری خاصی در پرداخت به آنها دیده شود."