چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل مدل معادلات ساختاری دیدگاه اعضای هیئت علمی درباره مسئولیت اجتماعی بود. سوالات پژوهشی عبارتند از: 1- مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه شامل چه ابعادی است؟ 2- میزان مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بر اساس ابعاد مسئولیت اجتماعی در چه حدی است؟ جامعه آماری، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه بود که از بین آنها 250 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تشخیص عاملهای سازه مسئولیت اجتماعی و برازش الگو از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشاندهنده آن است که سازه مسئولیت اجتماعی شامل پنج بعد یعنی نوعدوستی، حقوق بشر، مسئولیت در قبال دانشگاه، مسائل محیطی، اخلاق حرفهای و مسئولیت در قبال همکاران است. مطابق نظرات اساتید بعد "مسائل محیطی" موثرترین بعد مسئولیت اجتماعی و بعد "مسئولیت در قبال کارکنان" هم دارای پایینترین بعد در میان ابعاد دیده شد. همچنین دیدگاه اعضای هیات علمی درباره مفهوم مسئولیت اجتماعی براساس جنس، رتبه علمی، سن و سابقه تدریس هیچ تفاوت معنیداری را نشان نداد.
خلاصه ماشینی:
میزان مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه براساس ابعاد مسئولیت اجتماعی در چه حدی است ؟ با این حساب مساله اصلی پژوهش حاضر بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی درباره ابعاد 4 مسئولیت اجتماعی (نوع دوستی ٢، حقوق بشر٣، مسئولیت در قبال دانشگاه ، مسائل محیطی ٥، اخلاق حرفه ای ٦ و مسئولیت در قبال همکاران ٧) است و اهمیت هرکدام از مولفه های مسئولیت اجتماعی از نظر اعضای هیئت علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه با این نکته که ماتریس همبستگی مبنای تجزیه و تحلیل مدل های علی، خصوصا مدل یابی معادلات ساختاری است ، لذا قبل از پرداختن به آزمون الگوی نظری، ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش همراه با ضرایب همبستگی و سطوح معنیداری آن ها در جدول ٦ ارائه شده است تا رابطه بین متغیرها مورد بررسی قرار گیرد.
نتایج پژوهش ، شاخص های برازندگی و نتایج تحلیل عاملی نشان دهنده آن هستند که مسئولیت اجتماعی به عنوان یک سازه متشکل از پنج بعد نوع دوستی، حقوق بشر، مسئولیت در قبال دانشگاه ، مسائل محیطی، اخلاق حرفه ای و مسئولیت در قبال همکاران است .
برای اولین بار آپایدین و ارکان (٢٠١٠) به اندازه - گیری ابعاد مسئولیت اجتماعی یعنی: نوع دوستی، حقوق بشر، مسئولیت در قبال دانشگاه ، مسائل محیطی، اخلاق حرفه ای و مسئولیت در قبال همکاران در سازمان های آموزشی پرداخت و آن ها را اعتباریابی کرد.