چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودپنداره با کیفیت زندگی و سلامت روانی مربیان مهدکودک استان تهران است. این پژوهش از نوع همبستگی است، که در آن از سه پرسشنامه خودپنداره بک، مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و سلامت عمومی استفاده شد. جامعه آماری شامل مربیان مهدکودک که در سال 1391 در استان تهران مشغول به فعالیت بود، که بهروش تصادفی ساده 289 نفر انتخاب شدند. دادهها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که زیرمقیاسهای خودپنداره بک با زیر مقیاسهای سلامت عمومی رابطه مستقیم و معناداری را نشان میدهد. تمام زیرمقیاسهای آزمون خودپندارهی بک با زیرمقیاسهای کیفیت زندگی و کیفیت زندگی بهصورت کلی و همچنین سلامت روانی و زیرمقیاسهای آن ارتباط مستقیم و معنیداری دارند. همچنین بیشتر مولفههای خودپنداره میتوانند زیرمقیاسهای کیفیت زندگی و سلامت روانی را پیشبینی نمایند. بنابراین بهنظر میرسد که تلاش برای ارتقا خودپنداره، گامی موثر در جهت اعتلای سلامت روانی و کیفیت زندگی مربیان مهد است.
خلاصه ماشینی:
Martinez, Martin & Dowson - میان کیفیت زندگی و خودپنداره ی مربیان مهد کودک استان تهران رابطه وجود دارد.
World Health Quality Of Life Questionnaire سلامت جسمانی ، سلامت روان شناختی ، محیط زندگی و روابط با دیگران هستند (سازمان جهانی بهداشت ، ٢٠٠٢ به نقل از نجات ، منتظری ، هلاکوئی نائینی ، محمد و مجدزاده ، ١٣٨٥).
همان طور که در جدول مشاهده می شود تمام زیرمقیاس - های آزمون خودپنداره ی بک با زیر مقیاس های سلامت روانی ، سلامت جسمی ، روابط اجتماعی و نمره ی کلی کیفیت زندگی ارتباط مستقیم و معنی داری دارند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای پاسخ به این سوال که عامل های توانایی ذهنی ، کارامدی شغلی ، جذابیت جسمانی و مهارت اجتماعی چند درصد از واریانس سلامت روانی را پیش بینی می کنند، رگرسیون چندگانه استاندارد به کار برده شد.
نتایج آزمون در جدول ٩ ارائه شده و میزان R چندگانه به دست آمده برای معادله رگرسیون معنی دار است (٠٠٠١>p ,٧٥٠=F)، اما پنج عامل توانایی ذهنی ، کارآمدی شغلی ، جذابیت جسمانی و مهارت اجتماعی ١٢% واریانس مربوط به روابط اجتماعی را تبیین می کنند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین خودپنداره و کیفیت زندگی و سلامت روانی در مربیان مهدکودک انجام شد و یافته های آن درک وسیعی از رابطه ی این متغیرها و جهت گیری علمی آن ارائه داد.