چکیده:
مقاله حاضر روند شکل گیری سرمایه اجتماعی معلمان و شناخت عوامل موثر بر آن را تبیین می کند. با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی در روند تعلیم و تربیت و شکل گیری آن در مدارس، بررسی شده است. حجم نمونه شامل 480 « بوردیو » سرمایه اجتماعی معلمان بر اساس مفاهیم بنیادی نفر از معلمان شهرستان بیرجند است که به روش نمونهگیری طبقه ای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه است و برای تعیین پایایی گویه ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تاییدی و اعتبار محتوایی استفاده شده است. آزمون فرضیه های پژوهش از طریق آزمونهای آماری مناسب در سطح تحلیلهای دومتغیره و آزمون معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزارهای اس پی اس اس و اموس انجام شده است. بر اساس یافته های توصیفی، موقعیت اجتماعی معلمان با توجه به حجم سرمایه اجتماعی آنها در سطح متوسط رو به پایین قرار دارد. آزمون معادلات ساختاری نشان میدهد که مسیرهای علّی ترسیم شده، 31 درصد از واریانس سرمایه اجتماعی معلمان را تبیین میکند. مسیر اول نشان میدهد که خاستگاه اجتماعی اقتصادی معلمان با تاثیر بر سرمایه اقتصادی آنها و تاثیر مجزای این دو متغیر بر سرمایه فرهنگی، درنهایت موجب افزایش سرمایه اجتماعی معلمان میشود و در مسیر دوم خاستگاه اجتماعی اقتصادی و سرمایه اقتصادی معلمان به افزایش سرمایه نمادین آن ها منجر می شود که افزایش سرمایه اجتماعی معلمان را در پی دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش رئیس نیا و دیگران ، (١٣٩٣) در مطالعۀ رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی کاری با اثربخشی گروهی معلمان تربیت بدنی شهرستان ملارد نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی معلمان و اثربخشی گروهی آنها رابطۀ معنادار وجود دارد؛ همچنین برای سنجش متغیرهای پژوهش از مطالعات تجربی چلبی و مبارکی ، (١٣٨٤)؛ علی بابایی و باینگانی ، (١٣٨٩)؛ شارع پور، (١٣٨٠، ١٣٧٩)؛ ناطق پور و فیروزآبادی، (١٣٨٤)؛ ماجدی و لهسایی زاده ، (١٣٨٥)؛ اجتهادی ، (١٣٨٦)؛ الوانی و دیگران ، (١٣٨٦)؛ علیوردی نیا و دیگران ، (١٣٨٧)؛ زاهدی و دیگران ، (١٣٨٧)؛ باستانی و دیگران ، (١٣٨٧)؛ توکل و دیگران ، (١٣٩٠)؛ ادیبی سده و کریمی ، (١٣٩١)؛ محمدپور و دیگران ، (١٣٨٩) و امام جمعه زاده و دیگران ، (١٣٩١)، استفاده شد.
نتایج جدول ٥، نشان میدهد که ضریب رگرسیونی استانداردشده با اطمینان ٠/٩٩ و سطح خطای کوچک تر از ٠/٠١ برابر با ٠/١٤٤ است ؛ بدین معنا که به ازای افزایش یک انحراف استاندارد سرمایۀ اقتصادی معلمان ، سرمایۀ اجتماعی آنها نیز به میزان ٠/١٤٤ انحراف استاندارد افزایش خواهد یافت و ضریب تعیین تعدیل شدة آن نیز برابر با ٠/٠١٩ است که نشان میدهد متغیر سرمایۀ اقتصادی، ١/٩ درصد از تغییرات سرمایۀ اجتماعی معلمان را تبیین میکند؛ بنابراین فرضیۀ ٢ که نشان دهنده وجود رابطۀ مستقیم بین متغیرهای سرمایۀ اقتصادی و سرمایۀ اجتماعی است ، تأیید میشود و قابل تعمیم به جمعیت آماری پژوهش است و نقش تبیین کننده ای در روند شکل گیری سرمایۀ اجتماعی معلمان دارد."