خلاصه ماشینی:
"ویژگی این منظومهها به گونهای است که تنها به قلمرو کودکان و یا بزرگسالان تعلق ندارد و حضور عناصری چون تأویل و کاربرد خلاقانه زبان،سبب شده تا هر یک از گروههای مخاطب،آن را متعلق به خود بداند و این ویژگی مهمی است که در کمتر اثر ماندگاری به چشم میخورد؛مثل آثار سیلور استاین.
2. کاربرد اصطلاحات عامیانه،همچون باد دماغ،توک روز، دمرو،پکر،بوق سگ،باد هوا،ویله زنون،مردو مردونه،تلوخورون، امروزه برخلاف«زبان علم»، در«زبان شعر»بیان معنی، هدف اصلی نیست، بلکه حضور عناصری چون تأویل،استعاره یا آشناییزدایی است که با زیباییشناسی شعر را به دوش میکشد آنچه بیش از همه، تمامی این منظومهها اتفاق میافتد، حضور همین آشناییزداییها در قالب«حادثه در زبان»است.
وقایع روی داده، همواره در پردهای از پرسش و ابهام قرار داد و پیرنگ داستانی در رویداد وقایع دارای خط مشخص و ثابتی نیست افزودن بر گنجینهء فرهنگ ملی، هدفی است که در همهء گوشه و کنار این منظومهها به دیده میآید و این درست همان کاری است که هر شاعر و نویسندهء خلاقی، باید به آن بپردازد تا مهر حضور خود را بر روی فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم حک کرده باشد د-استفادهء وسیع از امکانات زیبایی شناسانهء زبان در شعر، از جمله: 1-ایهام:مانند کاربرد متفاوت«لب»در عناصر«لب دریا»، «لب آسان»،«لب چاه»،«لب بام»،«لب رود»و بازی استادانه با این واژه در منظومهء«قصهء مردی که لب نداشت».
افزودن به گنجینهء فرهنگ ملی،هدفی است که در همهء گوشه و کنار این منظومهها به دیده میآید و این درست همام کاری است که هر شاعر و نویسندهء خلاقی،باید به آن بپردازد تا مهر حضور خود را بر روی فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم حک کرده باشد."