چکیده:
این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است و هدف آن شناسایی آسیبهایروشهای برقراری ارتباط در مقطع متوسطه شهر اصفهان است. جامعه آماری، کلیه دبیران و دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان اصفهان بوده که شامل 8097 دبیر و 140250دانش آموز بوده است. روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای است که با در نظر گرفتن میزان افت آزمودنی، نمونه آماری با استفاده از فرمول حجم نمونه برای دو گروه به ترتیب 110 و 240 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با 21 سوال بسته- پاسخ و یک سوال باز- پاسخ بوده که روایی محتوایی آن به تائید صاحب نظران رسیده و روایی سازه آن سنجیده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه مربوط به دبیران و دانش آموزان با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98/ 0 و 97/ 0 به دست آمده است. یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که میزان آسیبهایروشهای برقراری ارتباط ازنظر دبیران و دانش آموزان بیش از میانگین نظری است. ازنظر دبیران بیشترین میانگین موارد آسیب زا بی حوصلگی و کسالت معلم در کلاس، تعارض میان گفتار و عمل معلم و ناامید کردن دانش آموزان از آینده ادامه تحصیل است. دانش آموزان بیشترین میانگین آسیبها را مربوط به تبعیض قائل شدن میان دانش آموزان و برخورد نامناسب معلم با مشکلات انضباطی و درسی دانش آموزان می دانند. همچنین میان دیدگاه دبیران و دانش آموزان درباره آسیبها تفاوت معنادار وجود دارد.
The present descriptive survey aimed to identify the obstacles to building and maintaining relationships in the teaching-learning process from the viewpoint of high school teachers and students in Isfahan. The statistical population of the study comprised all high school teachers and students in Isfahan (8097 and 140250 individuals, respectively). Cluster sampling method as well as random stratified sampling method were used and through taking into account the dropout rate, the sample size was determined to be 110 and 240, respectively. The instrument consisted of a self-devised questionnaire with 21 close-ended items and one open-ended item. The content validity of the instrument was confirmed by specialists and its construct validity was examined. Cronbach's alpha coefficients obtained for the reliability of “Teachers” and “Students” Questionnaires were 0.98 and 0.97, respectively. Results revealed that from the viewpoint of teachers and students the extent of obstacles to establishing relationships was higher than the theoretical average. Teachers attributed the most prevalent obstacles to building positive relations to teachers’ boredom in classroom, contradiction between teachers’ speeches and actions, and making students hopeless about pursuing their education. According to the students, the most common barriers to establishing relationships are teacher favoritism and teachers’ inappropriate reaction to students with achievement and discipline problems. Furthermore, there was a significant difference between students’ and teachers’ viewpoints on the obstacles.
خلاصه ماشینی:
همچنین نحوة برقراری ارتباط میان دانش آموز و معلم فراهم کننده جوی است که در آن تدریس و یادگیری آسان تر صورت میپذیرد و این رابطه تأثیر بسیار و نقشی مهم بر یادگیری، انگیزش تحصیلی، تعادل فکری و احساسی و کسب تجارب دانش آموزان میگذارد، اما در ایران در حوزه ارتباط به ویژه در کلاس درس ، پژوهشهای زیاد انجام نشده است .
جدول ٤: برازش مدل رگرسیون گام به گام برای تعیین نقش هر یک از عوامل در آسیبهای ارتباطی برحسب دیدگاه دبیران و دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) با استفاده از برازش مدل رگرسیون خطی چندگانه گام به گام ٣ تا از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر نقاط آسیب زا در روشهای برقراری ارتباط به تفکیک نظر دبیران و دانش آموزان شناسایی و مشخص شده از دیدگاه دبیران به ترتیب سؤال ٢٧ (تعارض میان گفتار و عمل معلم ) با ضریب (٠٣٥=β) و (٠,٠٠٠١< p-value)، سؤال ٤٠ (پرحرفی معلمان در طول ساعات تدریس ) با ضریب (٠٢٣=β) و (٠,٠٠٠١< p-value) و سؤال ٣١ (تبعیض قائل شدن میان دانش آموزان ) با ضریب (٠٢١=β) و (٠,٠٠٠١< p-value) و از دیدگاه دانش آموزان به ترتیب سؤال ٢٢ (فقدان همدلی با دانش آموز) با ضریب (٠٢٣=β) و (٠,٠٠٠١< p-value)، سؤال ٢٧ (تعارض میان گفتار و عمل معلم ) با ضریب (٠٢٢=β) و (٠,٠٠٠١< p-value) و سؤال ٢٦ (ضعف معلم در ایجاد محیط عاطفی مناسب ) با ضریب (٠٢٠=β) و (٠,٠٠٠١< p-value) بیشترین تأثیر بر آسیب شناسی ارتباطی دارد.
جدول ٧: آزمون t مستقل مقایسه دیدگاههای دبیران و دانش آموزان برحسب جنسیت (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج جدول شماره ٧ میان دیدگاههای دبیران و دانش آموزان زن درزمینه آسیب شناسی روشهای برقراری ارتباط تفاوت معنادار در سطح اطمینان ٩٥ درصد وجود دارد (-p ٠٠٥ سؤال سوم : راهکارهای معلمان برای بهبود موارد آسیب زا چیست ؟ برای پاسخ به این سؤال ، از روش تحلیل محتوای پاسخهای دبیران استفاده شد.