چکیده:
هدف تحقیق تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر احساس تنهایی نوجوانان معتاد به اینترنت بود. تحقیق حاضر بر اساس مطالعات شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دارای اعتیاد اینترنتی دوره متوسطه اول و دوم شهرستان ری در سال 6-95 بودند. حجم نمونه شامل 60 نفر بود که پس از غربالگری و با روش نمونه گیری تصادفی از میان جامعه انتخاب و به دو گروه ٣٠ نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه احساس تنهایی راسل مورد آزمون قرار گرفتند. سپس به گروه آزمایش در ١٠ جلسه (1/5 ساعته) مهارت حل مساله آموزش داده شده و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریات نکردند. در پایان، مجددا از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر تفاوت معنادار آموزش مهارت حل مساله در بین گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون بوده ( P>0/01) بوده است که آموزش مهارت حل مساله می تواند احساس تنهایی نوجوانان را بهبود بخشد.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: آموزش حل مساله ، دانش آموزان ، احساس تنهايي، اعتياد به اينترنت ٥٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه : براي کسب مهارت در حل مسائل ابتدا بايد وجود مسائل و مشکلات در زندگي را يک امر طبيعي و حتي لازمه زندگي بشر بدانيم .
در تعريف احساس تنهايي تفاوت هاي نسبتا چشمگيري بين صاحبنظران وجود دارد، اما به رغم اين تفاوت ها سه مولفه اصلي در اين تعريف ها قابل باز شناسي هستند: نخست مولفه اجتماعي احساس تنهايز که تاثير آموزش مهارت حل مساله بر احساس تنهايي نوجوانان معتاد به اينترنت شهرستان ري در سال ٦-٩٥ / ٥٥ احتمالا بارزترين و مهم ترين بعد احساس تنهايي است چرا که اين احساس به روشني منعکس کننده نارسايي روابط اجتماعي ارضا کننده است .
افراد دچار تنهايي، تاثير آموزش مهارت حل مساله بر احساس تنهايي نوجوانان معتاد به اينترنت شهرستان ري در سال ٦-٩٥ / ٥٧ بيشتر فرصت ارتباط هاي اجتماعي را از دست ميدهند، زيرا گرايشي به انجام اين کار ندارند (نجاريان ، .
تاثير آموزش مهارت حل مساله بر احساس تنهايي نوجوانان معتاد به اينترنت شهرستان ري در سال ٦-٩٥ / ٦٣ (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول (٦) نتايج تحليل کواريانس مقايسه گروه ها از لحاظ احساس تنهايي و در پس آزمون با کنترل اثر پيش آزمون مراحل متغيرها مجموع درجه ميانگين F سطح ضريب مجذورات آزادي مجذورات معناداري اتا احساس تنهايي ٢٩٩٤/٨٦٦ ٢ ١٤٩٧/٤٣٣ ٥٥/٩٣٤ ٠/٠٠٠ ٠/٦٦٢ همانطور که در جدول نشان داده شده است ، بين نمرات پيش آزمون و پس آزمون دو گروه به لحاظ احساس تنهايي تفاوت معناداري وجود دارد.