چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی چارچوب برنامه درسی آموزش پدافند غیرعامل دورهی متوسطهی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش جزء پژوهشهای ترکیبی، از نوع اکتشافی متوالی و مدل ابزارسازی بود که در دو مرحلهی کیفی و کمّی اجرا شد. بخش کیفی با استفاده از روش مطالعهی موردی کیفی و بخش کمّی با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام گردید. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، خبرگان و جامعهی آماری در بخش کمّی دبیران آمادگی دفاعی شیراز بود. با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی و اشباع نظری، با آگاهیدهندگان مصاحبه بهعمل آمد. چارچوب برنامه درسی آموزش پدافند غیرعامل در عناصر اهداف، محتوا، نقش مربی، نقش متربی، روشهای آموزش، ارزشیابی، مواد آموزشی، مکان و زمان آموزش ارائه و مشخص گردید که از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار میباشد.
خلاصه ماشینی:
راهبردهای یاددهی- یادگیری ٩؛ مجموعه ای از روش های آموزشی هستند که مربی برای رسیدن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Eisner 6- instructional materials and resources 2- Klein 7- Clements & Sarama 3- objectives 8- learner learning activities 4- content 9- teaching learning methods 5- Dougall, Thonpson, Faulks, Ting & Nunn به اهداف یادگیری از آن ها استفاده میکند (ابراهیم کافوری، ملکی و خسروی، ١٣٩٤).
از سوی دیگر؛ تنوع حوزه های پدافند غیرعامل و لزوم تسلط بر آن ها نظام های تعلیم و تربیت را ناگزیر از برنامه ریزی و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- evaluation 7- instructional time 2- Sanchez & Ross 8- Collins 3- Zhao, Zhao & Tan 9- instructional space 4- Lucas, Choudhri, Roche, Ranniger & 10- Woolfolk Greenberg 11- recontextualization 5- learners grouping 12- Creswell & Plano Clark 6- Brophy اجرای دوره های آموزشی مینماید.
مشارکت کنندگان و روش انتخاب آن ها: مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر شامل سه گروه می باشند: گروه اول - تمامی متخصصین ، صاحب نظران و پژوهش گران حوزه ی پدافند غیرعامل ، گروه دوم - تمامی اعضای هیأت علمی رشته ی روان شناسی تربیتی و گروه سوم - اعضای گروه درسی آمادگی دفاعی دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه ی نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش .
جدول ٧ - ضرایب آلفای کرونباخ هر یک از عناصر مقیاس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 0/ بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش ، طراحی و اعتباریابی چارچوب برنامه درسی آموزش پدافند غیرعامل دوره ی متوسطه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود.