چکیده:
سکوت دبیران و عدم گرایش آنها به بیان دیدگاه و اظهارنظر در امور مدارس بهعنوان «ناظران خاموش» عاملی بالقوه برای مخاطره سلامت سازمانی است. لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه سکوت سازمانی دبیران بر سلامت سازمانی مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ پرداخته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همیستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دبیران مقطع متوسطه اول به تعداد ۱۲۶۳ نفر شامل ۶۷۳ مرد و ۵۹۰ زن بود. با روش مونهگیری خوشهای ، سه شهرستان انتخاب و تعداد ۳۳۶ نفر از دبیران شامل ۳ زن و ۱۸۴ مرد با «نمونهگیری تصادفی طبقهای» بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی ابزار مورداستفاده در این پژوهش. پرسشنامه سکوت سازمانی ۰/۸۹ و پرسشنامه سلامت سازمانی ۰/۸۷ با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ محاسبه گردید. دادهها توسط ترمافزار SPSS و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان, تی تک نمونهای و تحلیل واریانس چندراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین کلیه ابعاد سکوت سازمانی (مطیع.ء تدافعی, نوعدوستانه، فرصتطلبانه) با سلامت سازمانی رابطه معکوس و معنیدار وجود دارد. سکوت سازمانی و ابعاد آن قادر به پیشبینی ۴۶/ سلامت سازمانی بودند. بین سکوت سازمانی دبیران و سلامت سازمانی برحسب متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. میزان سکوت سازمانی دبیران ۶۵/۱۹ و در سطح نامطلوب قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش تلاش به عمل آمده تا رابطه سکوت سازماني با سلامت سازماني مدارس موردبررسي و کنکاش قرار گيرد؛ که مي - تواند به ارائه راهکارها و اطلاعات ارزشمندي براي سازمان هاي آموزشي، دانش پژوهان علوم اجتماعي و تربيتي، مديران و مسئولان مدارس منجر شود.
جدول ٥: نتايج تحليل رگرسيون چند متغيره ي سلامت سازماني از روي ابعاد سکوت سازماني دبيران مدل مجموع درجه ميانگين Fسطح ضريب ضريب ضريب (به تصویر صفحه رجوع شود) چنانچه در جدول فوق مشاهده مي شود، مقدار به دست آمده (٧١/٦٦) معناداري همبستگي بين دوم متغير مورد بررسي را نشان مي دهد، چون اين مقدار بالاتر از ميزان بحراني F جدول با درجه آزادي ٣٣٦ براي آزمون هاي دو دامنه در سطح ٠/٠١ هست بنابراين مي توان گفت ارتباط معني داري بين ابعاد سکوت سازماني و سلامت سازماني وجود دارد و اين رابطه ناشي از شانس و تصادف نيست .
جدول ٩: تحليل واريانس چندراهه نمرات سکوت سازماني با توجه به متغيرهاي جمعيت شناختي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتايج جدول ٩ که نشان مي دهد سطح معناداري براي هر سه متغير بزرگ تر از ٠/٠٥ محاسبه شده است ، بنابراين مي توان با اطمينان ٩٥ درصد نتيجه گيري نمود که ارزيابي معلمان از سکوت سازماني برحسب جنسيت ، سطح تحصيلات و سابقه متفاوت نيست .
167 Investigating the Relationship between Organizational Silence and Organizational Health of First High Schools of of Kohgilouie and Boierahmad Province Year 2014-2015 Reza Saki 1, Sadegh Nasri 2, Ali Rahmani 3 1- Assistant Professor, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.