چکیده:
در پژوهش حاضر داستانهای کلیله و دمنه با تکیه بر حکایت «پادشاه و برهمنان» از دیدگاه روایتشناسان ساختارگرا بررسی شده است. در پیکره اصلی، ابتدا سطوح سهگانه یک متن روایی- داستان، گفتمان، و روایتگری - معرفی شده است؛ آنگاه حکایت «پادشاه و برهمنان» در سطح «داستان» و مؤلفههای سهوجهی آن – پیرنگ، شخصیت و تعلیق - بررسی شده است. از مهمترین یافتههای این پژوهش برخورداری حکایت فوق از یک پیوند خطی و یکنواخت نقشها بر روی زنجیرهای همگن و سلسلهوار است که سازگاری معناداری با نظریه «سلسله» یا «پاره» رولان بارت در نقشها دارد. همچنین در حوزه شخصیت، درست مانند الگوی «کنشگرا»ی گریماس از یک ساختار ششوجهی پیروی میکند (فرستنده، هدف، گیرنده/ یاریگر، فاعل، بازدارنده). درمجموع باید گفت؛ حکایتهای کلیله و دمنه اغلب با آرای روایتشناسان ساختارگرا تطابق دارد، درنتیجه میتوان برای تقریباً همه حکایتهای کلیله و دمنه یک ساختار روایی مشابه ترسیم کرد.
In the present paper، Kalile and Demne anecdotes relying on King and Barhamnan’s anecdote have been investigated from structural narratologist’s point of view. In the main body of the paper، at first the threefold levels of a narrative text; that is، story، discourse، and narratology have been introduced، then the anecdote of “King and Barhamnan” at the level of “story” and its three – dimensional components; that is، plot، character، and suspense have been studied.
Plot، is one of the elements of the story، and is an indicative of the motivation and the purpose of the story events. Plot is mentioned as a map، plan، network of discursive events and pattern of story events which is consisting of base sequences and sub-sequences. These sequences can be combined in three ways in the narrative:
Embedded bonding: it is a story within another story such as the stories of Marzban Name.
Chain bonding: in this type of bonding، the sequences like the rings of chain come together one after another such as the story of The Seven Labors of Rostam or Haft-Khan-e-Rostam
Alternating bonding or intercross of sequences: in this type the narrator advances two or more story in parallel.
In the story of King and Brahman، the combination of sequences is homogeneous and hierarchical that has a significant compatibility with the theory of "Dynasty" or "part" of Roland Barthes in roles. The author leads the story that has begun with an "unstable situation" in the first series into a "constant situation" at the final series (sixth) rely on positive and dynamic character and the protagonist of the story.
In the field of character the pattern of Greimas "activist" follows a hexagonal structure (the transmitter، goal، receiver / contributor، agent، retardant). Heblar (the king) is transmitter. At first it seems that the Brahmans are the subject of this story، but with the progress of story and the reveal of Brahman's nature their character change its place from subject into competition and anti-hero position; in return the doings and actions of Irandokht، the wife of the king، turns her into the subject and agent of the story. The purpose is dream interpretation and disposal of possible risk caused by terrible sleep; receptors are all those who Brahmans decide to kill such as Heblar's wife and children and his secretary and minister and the white elephant and camel ... as well as the realm of the king and kingdom; the contributor of the Belar، the minister، and Idon، the wise man; and Brahman are considered as rivals and as a retardant.
Within the scope of suspension the author has succeeded to create influential roles of different forms of suspension in creation of mixture of doubt and expect، particularly، methods such as "the ignorant of readers to the future of the characters and setting of the main character at a crossroads".
In general، it is said that Kalile and Demne anecdotes conform to the structural narratologist’s opinions. In conclusion، we can almost delineate a similar narrative structure for Kalile and Demne anecdotes.
خلاصه ماشینی:
پیشینه اهم پژوهش ها در حوزه روایت شناسی ساختارگرا پیرامون متون نظم و نثر فارسی با تکیه بر آراء نظریه پردازانی نظیر ولادیمیـر پراپ ، آلژیرداس ژولین گریماس ، تزوتان تودوروف ، رولان بارت و ژرار ژنت نوشته شده است ؛ ازجمله «زمان در تاریخی بیهقـی براساس نظریه زمان در روایت » (صهبا، ١٣٨٧: ٢١)، مؤلفه های زمان و مکان روایی» (حری، ١٣٨٨: ٨٧)، «بررسـی رابطـه زمـان و تعلیق در روایت پادشاه و کنیزک» (رجبی و دیگران ، ١٢: ١٣٨٨) «بررسی سازوکار شخصیت و خسرو شـیرین نظـامی » (فـاطمی، ١٣٨٨: ١٦٧) « تحلیل ساختار روایت گیر و راوی با تکیه بر هفت پیکر نظامی » (قاسمیپور، ١٣٨٨: ٢٥)، «روایت شناسی مقامات حمیدی براساس نظریات تودوروف » (آزاد، ١٣٨٨: ٢٦)، «همبستگی میان بازنمایی وجوه رنگارنگ گفتار و اندیشـه بـا تمرکـز بـر سخن غیرمستقیم آزاد» (حری، ١٣٨٨: ٧)، «روایت شناسی داستان های کوتاه محمدعلی جمال زاده » (مشتاق مهر و کریمی قره بابـا، ١٣٨٧: ٥١)، «ساختار روایت در قصه های قرآن مجید» (خراسانی، ١٣٨٧: ٢٤)، و ...
. ضمن تقدیراز کوشش های همه پژوهشگران حیطه روایت شناسی، باید اذعان کرد مهـم تـرین تفـاوت پـژوهش حاضـر بـا نمونه های پیشین خود این است که توانسته برای ساختار روایی اغلب حکایت های کلیله و دمنه الگـویی شـکیل و دسـتورمند پیشنهاد دهد، خصوصا در سطح داستان و مؤلفه های سه وجهی آن ، یعنی پیرنگ ، شخصیت وتعلیق ؛ بـه طـوری کـه مـیتـوان ساختار غالب حکایت های بلند کلیله و حتی آثار مشابه آن ، چون مرزبان نامه ، را با این الگو بررسی کرد.