خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل اکثر کارکنان یک اداره یا موسسه دولتی سعی و تلاش دارند ضمن حفظ حقوق مراجعین و انجام کارهای مربوط به آنها،اولویت را به رعایت دقیق قوانین و مقررات داده و سعی نمایند ضمن اعمال قانون،دستگاه متبوعه خود را نیز راضی نگه دارند و بدینگونه،اربابرجوع احساس میکند،کارمند کار او را به نحو احسن انجام نمیدهد و این سوء تفاهم به وجود میآید که نهایتا با رد درخواست وی از ناحیه کارمند مواجه شود و یا نتیجه دلخواه او را به همراه نداشته باشد،احساس کند باید از کارمند مزبور شکایت نماید و این شکایت ممکن است در داخل مجموعه اداری کارمند،مثل مراجعه به رئیس اداره یا مدیر مربوطه و یا دفتر حراست انجام پذیرد و نیز ممکن است به دلایلی از پاسخهای مجموعه داخلی قانع نشده و در مراجع قضایی علیه کارمند تحت عناوین مختلف جزایی اقامه دعوی کیفری نموده و یا دادخواست جبران ضرر و زیان علیه او به دادگاه تقدیم نماید و او را با یک پرونده کیفری و یا حقوقی مواجه نماید بدینترتیب و از آنجا که اکثر کارکنان دولت فاقد اطلاعات حقوقی میباشند و تخصص لازم را نیز در مواجهه با اینگونه پروندهها برای دفاع از حقوق خود ندارند واز طرفی امکانات مالی لازم را نیز جهت تعیین و معرفی وکیل ندارند،در عمل با مشکلات عدیدهای مواجه میشوند و چه بسا در دادگاهها محکوم میشوند و آثار و تبعات ناشی از این محکومیتها هم برای کارمند و هم برای دستگاه متبوع وی مشکلات غیرقابل جبرانی را بوجود میآورد."