چکیده:
مقاله حاضر با رویکرد توصیفی ـ زمینه یابی به دنبال شناسایی و رتبه بندی موانع حضور فعال ایران در نهادها و سازمان های بین المللی با تاکید بر آموزش نیروی انسانی و ارائه راهبردهای مقابله با آن است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اساتید و محققان برجسته و مدیران اجرایی در حوزه سازمان های بین المللی است که از میان آنها 25 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 7 مانع اصلی و مجموعا 20 گویه بود. استفاده از پیشینه پژوهش و نظرات متخصصان در تهیه پرسشنامه حاکی از روایی محتوایی آن است. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ 93/ 0 برآورد شده که نشان دهنده پایایی بالای آن است. سپس از طریق تکنیک TOPSIS موانع مورد بررسی، رتبه بندی شدند. نتایج مقاله نشان داد از بین 7 مانع اصلی احصاء شده در مسیر حضور فعال ایران در نهادها و سازمان های بین المللی، «عدم توجه به آموزش و پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد» با شاخص 5810/ 0 از نظر صاحب نظران و مدیران شرکت کننده در پژوهش در رتبه اول است. «ضعف در توانایی های فردی» با شاخص 5682/ 0 و «فشار و تهدید نظام سلطه» با شاخص 5062/ 0 به ترتیب به عنوان مانع دوم و سوم معرفی شدند. نتایج بررسی وضعیت موجود نشان داد متاسفانه ایران نتوانسته است در رقابت با سایر کشورهای در حال توسعه، نخبگان فعالی را برای حضور و مشارکت سازنده در سازمان های بین المللی تربیت کند. به همین منظور لازم است طی یک برنامه جامع که صرفا اهداف مقطعی و کوتاه مدت را در برنگیرد، به تربیت این افراد پرداخته شود.
This article uses a descriptive-survey approach to identify and rank barriers to the active participation of Iran in international organizations and institutions، with an emphasis on human resource training and providing strategies for coping with it. The statistical population of the research includes all professors and leading researchers and executives in the field of international organizations، of whom 25 persons were selected by available sampling method. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire containing 7 main obstacles and 20 items in total. Using the research background and experts' opinions in preparing the questionnaire serves to confirm its content validity. The reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha coefficient which was 0.93. It is estimated that this indicates a high reliability of the questionnaire. Then، through the TOPSIS technique، the barriers were ranked. The results of the study showed that among the seven main obstacles identified in the path of active participation of Iran in international organizations and institutions، "the lack of attention to the training of specialist and committed human resources" with the index of 0.5810 from the point of view of the experts and managers participating in the research rank the first. "Weakness in individual abilities" with 0.5682 and "pressure and threats of domination" index with 0.5062 were introduced as second and third obstacles respectively. The results of the status quo analysis showed that، unfortunately، Iran had not been able to compete with other developing countries in promoting active participation in international organizations. For this purpose، it is necessary to educate them based on a comprehensive plan that does not merely aim at short-term and long-term goals.