چکیده:
هــدف ایــن مقالــه آن اســت تــا از طریــق شــیوه های مناســب یاددهــی و یادگیــری مناســب و هدفمنــد بــه معلمــان کمــک کنــد تــا فراینــد یادگیــری دانش آمــوزان دیرآمــوز را تســهیل کننــد و ظرفیــت یادگیــری آن هــا ارتقــاء بخشــند. دانش آموز دیرآموز کســی اســت کــه توانایــی یادگیــری مهارت هــای تحصیلــی ضــروری را دارد ولــی میــزان و عمــق یادگیــری وی نســبت بــه متوســط همسالانشــان کمتــر اســت. یکــی از مشــکات بزرگــی کــه معلّمــان بــا آن مواجــه هســتند، نحــوه ی تعامــل بــا دانش آمــوزان دیرآمــوز اســت. ایــن موضــوع کــه معلّمــان از عهــده ی آمــوزش بــه دانش آمــوزان دیرآمــوز برآینــد و بتواننــد مطالــب درســی را بــه آن هــا آمــوزش دهنــد، تکلیفــی چالش برانگیــز اســت. معلمــان بــا صبــر و حوصلــه و نیــز شــناخت ویژگــی هــای ایــن دانش آمــوزان مــی تواننــد بــه آنــان کمــک کننــد تــا بهتــر از عهــده ی تکالیــف درســی خــود در منــزل و مدرســه برآینــد. متاســفانه برخــی معلمــان جهــت دســت یابــی بــه اهداف آموزشــی، متوســل بــه تنبــه و روش هــای نامطلــوب دیگــری می شــوند. آن هــا تصــور بــر ایــن اســت کــه دانش آمــوزان دیرآمــوز، دانش آمــوزان ضعیفــی هســتند و بایــد بــه اجبــار بــه مدرســه فرســتاده شــوند امــا ایــن راه حــل مناســبی نیســت. یکــی از پیامدهــای ایــن اقــدام، همــوار کــردن مســیر بــرای اخــراج دانش آمــوز از مدرســه و ایجــاد نقطــه ای تاریــک در زندگــی وی بــه عنــوان یــک دانش آمــوز قربانــی اســت. اگــر معلمــان فرصــت مناســب مطالعــه و تفکــر در زمینــه ی فعالیــت بــا ایــن دانش آمــوزان را بیابنــد بــه راه حــل مناســبی می رســند و از عهــده آمــوزش و پــرورش آن هــا برخواهنــد آمــد. در ایــن مقالــه عــاوه بــر معرفــی دانــش آمــوزان دیرآمــوز و ویژگــی هــای آن، بــه ارزیابــی پویــا، روش شناســایی دانش آمــوزان دیرآمــوز در کاس درس، شــیوه های تدریــس بــرای کمــک بــه دانش آمــوزان دیرآمــوز، الگوهــای چندمنظــوره موفقیــت آمیــز بــرای هم تدریســی در کاس درس و30 راهــکار بــرای بهبــود ظرفیــت یادگیــری دانش آمــوزان دیرآمــوز پرداختــه مــی شــود.
A slow learner (SL) student is one who has the ability to learn necessary academic skills but at a learning rate and depth is below average of the same age peers. A very big problem that teachers faces is the difficulty to interaction with the SL students. It is a challenging task for the teachers to tackle SL students and to make them learn the academic subjects. Handling them in homework and class work lead to teachers obtained appropriate cognition these children، dealing with them patiently، understanding their problems. Some of the teachers try to get the result by hook or crook through putting negative enforcement by punishing them. It is seemed that SL students are as weak students and pushed out of the school. But this is not the appropriate solution. The result of the action of the throwing the student out of the school paves the way to create a dark spot in the life of the victim student. If the teachers find appropriate time for study and think about these students، obtain the appropriate solution and comes into them education. This article aims at helping the teachers via appropriate and purposeful teaching-learning methods، until facilitate learning process SL students and improvement the learning capability.