چکیده:
مقاله پیشرو با مدنظر قرار دادن سیاست زدگی در سازمانهای اطلاعاتی به عنوان یک عارضه سازمانی یا به مفهوم دقیقتر مهمترین آسیب در این سازمانها، در ابتدا تلاش میورزد مفهوم سیاست زدگی در سازمانهای اطلاعاتی را مورد بررسی عملیاتی قرار دهد. در ادامه، پیشآیندهای سیاست زدگی یا به عبارت دیگر بسترهای وقوع سیاست زدگی مورد مطالعه قرار میگیرد. سوال اصلی که نویسندگان در این مقاله به دنبال پاسخگویی به آن با اتکا به پژوهش میدانی به روش نظریه داده بنیاد با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق و همچنین منابع ثانویه میباشند این است که «پیشآیندهای (بسترهای وقوع) سیاست زدگی در سازمانهای اطلاعاتی چه است؟» پیش از پاسخگویی به این سوال، لازم مینماید که نویسندگان به این مسئله پاسخ دهند که اساسا «سیاست زدگی اطلاعات به چه معناست و مفهوم آن چیست؟» نویسندگان در نهایت 17 عامل که در مجموع بسترهای سیاست زدگی اطلاعات به شمار میروند را اکتشاف و شناسایی مینمایند.
Intelligence agencies by providing unique and timely information to policy makers (politicians) through data and information from overt and covert sources participate in the governance and management affairs. In this article antecedents of politicization or the politicization of the substrates is studied. There is essential information for policy formulation، (policy) efficient or strategic. Since it is based on a comprehensive assessment، information is considered as power، so it can be accessed actors in the field of power، privilege and mastery in their victory over the other competitors to be considered.The main questions that the authors seek to answer it by relying on the field research by theory grounded and by using of in-depth interviews and secondary sources are the "antecedents (substrates occurrence) politicization of intelligence، what is?" Before responding to this question، it is necessary and important that the authors respond that essentially "politicization information What does it mean and what is its meaning?
خلاصه ماشینی:
ادبیات اطلاعاتی این گونه بیان میکند که سیاست زدگی آن هنگام به وقوع میپیوندد که تحلیل گران مطالعات اطلاعات چه از روی تعمد و چه به نحو سهوی به نحوی منحرف شوند که نتایجی را که سیاست گذاران از آن ها میخواهند برای آن ها تهیه کنند به جای آن که حقیقت را در اختیار آن ها قرار دهند Johnson) (١٦٥ :٢٠١١ ,Wirtz در این صـــورت ، انحراف واقعی از وظیفه ذاتی اطلاعات که بیان حقیقت به قدرت است ، رخ داده است .
در بررسی پیش آیندهای سیاست زدگی، سؤال اصلی این است که : پیش آیندهای (زمینه ها) بروز سیاست زدگی در سازمان اطلاعاتی چیست ؟ در واقع چرا سازمان های اطلاعاتی دچار سیاست زدگی می شوند؟ به عبارت دیگر، متغیرهای مؤثر بر بروز سیاست زدگی در سازمان های اطلاعاتی چه است ؟ به طور کلی اگر سـیاسـت زدگی اطلاعات عبارت باشـد از این که اطلاعات در راسـتای سـیاسـت های منتخب قرار گیرد و نه ســیاســت گذاری، آنگاه ســیاســت زدگی اطلاعات در انواع ٥ گانه زیر منصــه ظهور مییابد: الف ) سیاست گذاران قادر باشند، گزارش های اطلاعاتی را آن گونه که میخواهند و میپسندد مورد استفاده قرار دهند؛ ب ) سازمان های اطلاعاتی به منظور اهداف خاص سیاسی تأسیس و به کار گرفته شوند؛ ج ) مدیران اطلاعاتی و افسران اطلاعاتی گماشته های سیاسی یا وابسته به احزاب و جریانات سیاسی باشند؛ د) یک نظام کنترل و موازنه ضعیف میان قوای حکومتی وجود داشته باشد و باعث شود یکی از قوا بر سایرین تسلط یابد؛ ه ) ســوگیریهای ســیاســی کارکنان اطلاعاتی در تحلیل ها و فعالیت های اطلاعاتی به نحوی جایگاهی مطالعات برای عرضه پیدا کند.