چکیده:
این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین منابع ، قابلیت خدمات تدارکات ، قابلیت نوآوری و عملکرد حمل و نقل کانتینری در بندر انزلی انجام شده است . که این امر می تواند اثر مثبت و معناداری بر روی منابع و توانایی های لجستیک خدمات و قابلیت های نوآوری داشته باشد. توسعه حمل ونقل کانتینری در بندر انزلی نیاز به افزایش میزان ترانزیت کالای کانتینری، صادرات، صادرات مجدد و ایجاد ارزش افزوده دارد . همانگونه که کشور سنگاپور ظرف 50 سال به این چنین توسعه ای دست یافت بنابراین به منظور انجام این پروژه با استفاده از روش AHP تجهیزات و امکانات این بندر مورد ارزیابی، با استفاده از روش ایشیکاوا مشکلات موجود در این بندر مورد بررسی و در مراحل بعدی هزینه های حمل و نقل کانتینری با استفاده از مدلهای ریاضی و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت با استفاده از مدل SWOT مورد ارزیابی قرار گرفته است. از آنجائی حمل و نقل کانتینری در بنادر منجربه ایجاد یک دروازه بزرگی خواهد شد که زمینه مناسبی را جهت تقویت وضعیت این شهرستان در زمینه های پژوهش و استراتژیهای توسعه منطقه ای را فراهم می سازیم. بنابراین با توسعه ترانزیت کالای کانتینری از بندر شهید رجایی به بندر انزلی و از بندر انزلی به بندر آستراخان ، استفاده بهینه از ظرفیت و منابع موجود ، کاهش هزینه های حمل ونقل و ایجاد ترمینال کانتینری در بندر انزلی می توان شاهد شکوفایی این بندر بود. برای مقابله با افزون زمان، قابلیت اطمینان و هزینه مورد نیاز زنجیره تامین ، عدم تعادل در تجارت و دسترسی و ظرفیت محدودیت در میان برخی از تحولات که در ساخت آن به طور فزاینده دشوار و به دور از مزایای کامل از کانتینری می باشد.
خلاصه ماشینی:
"نقاط قوت حمل و نقل کانتینری در بندر انزلی S1: خصوصی سازی و جلب مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در توسعه زیرساختها S2 : درآمد زایی و تامین مالی S3: برخورداری از زیرساختهای لازم و داشتن تجهیزات فیزیکی S4 : وجود امکانات و تاسیسات پسکرانه ای مرتبط با خدمات بندری S5: موقعیت مناسب بندر انزلی جهت صادرات میوه S6 : حرکت سریع به سمت مکانیزه شدن سیستم و استفاده از فن آوری اطلاعات S7 : روند رو به رشد سهم بازار با بهره مندی از راه آهن قزوین– انزلی- آستارا S8 : شروع حرکتی قابل قبول در جهت بازاریابی و تحقیقات بازار S9 : داشتن نیروهای متخصص و فارغ التحصیل از دانشگاههای معتبر دریایی خارج از کشور S10 : تولید مرغوبترین خاویار جهان S11 : اعمال قوانین و مقررات منطقه آزاد نقاط ضعف حمل و نقل کانتینری در بندر انزلی W1 : عدم پذیرش کشتیهای بزرگ کانتینری به دلیل محدودیت دسترسی بندر W2 : عدم وجود ترمینال کانتینری و محل های نگهداری کانتینر در محوطه های بندری W3 : بوروکراسی اداری و مقررات دست و پا گیر در بخش بندری در مورد ترخیص کالا W4 : تخصصی نبودن بندر W5 : عدم استفاده مناسب و قابل قبول از اصول مدیریت استراتژیک W6 : عدم آشنایی تعداد کثیری از کارکنان با ماموریت و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان و بندر W7 : پایین بودن شاخصهای عملکرد در برابر رقبا فرصت های محیطی توسعه حمل و نقل کانتینری در بندر انزلی O1 : افزایش سرمایه گذاری در سطح کلان و وجود بستر مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی O2 : داشتن پتانسیل جذب بازار ترانزیتی کریدور شمال - جنوب از مسیر ایران با همکاری سایر بنادر داخلی O3: امکان ایجاد پایگاههای خدمات رسانی ( سوخت ، آذوقه ، آب و ..."