چکیده:
خرابی رطوبتی در مخلوط های آسفالتی گرم از دست دادن مقاومت و دوام ناشی از تاثیر رطوبت تعریف می شود. متداولترین مکانیزم های خرابی رطوبتی از دست دادن پیوستگی در غشای قیر و از دست دادن چسبندگی قبر - سنگدانه در سطح تماس آنهاست که هر دوی این دو مکانیزم در نتیجه نفوذ رطوبت می باشد. برای کاهش این نوع خرابی روش های متداولی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که از متداول ترین آن ها می توان به استفاده از مواد ضد عریان شدگی بعنوان اصلاح کننده قبر اشاره کرد. بر این اساس در این پژوهش به بررسی تاثیر استفاده از نانو ذرات به عنوان ماده افزودنی ضد عریان شدی در مخلوط آسفالت گرم پرداخته می شود. نانو ذرات مورد استفاده از کربنات کلسیم نام دارد که دلیل اصلی استفاده از این ماده این اتس که این ماده پایه سنگ آهک دارد که این ماده خاصیت آبگریزی دارد و عملکرد مناسبی در برابر خرابی رطوبتی از خود نشان می دهد به منظور بررسی تاثیر استفاده از نانو کربنات کلسیم از روش AASHTO T283 در 1، 3 و 5 سیکل یخ - ذوب برای تعیین حساسیت رطوبتی نمونه های مخلوط آسفالت داغ استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از افزودنی نانو ذره باعث کاهش پتانسیل خرابی رطوبتی مخلوط های آسفالتی در برابر رطوبت شده است.
خلاصه ماشینی:
"میتوان از داده این دو شکل نتیجهگیری کرد که اضافه کردن مواد نانو به عنوان ماده ضد عریان شدگی چسبندگی و پیوستگی را در مخلوط افزایش داده و اجازه جابهجایی سریع قیر را از روی سطوح سنگدانهها نمیدهد و سبب میشود که مخلوط پس از سیکلهای یخ- ذوب مقاومت بالاتری در برابر رطوبت نسبت به نمونههای بدون مواد افزودنی نانو داشته باشد.
میتوان از دادههای شکلهای 5 و 6 نتیجهگیری کرد که اضافه کردن مواد ضد عریان شدگی چسبندگی و پیوستگی را در مخلوط افزایش داده و اجازه جابهجایی سریع قیر را از روی سطوح سنگدانهها نمیدهد و سبب میشود که مخلوط پس از سیکلهای یخ- ذوب مقاومت بالاتری در برابر رطوبت نسبت به نمونههای بدون مواد افزودنی داشته باشد.
4- جمعبندی و نتیجهگیری مشکلات اجرایی استفاده ازآهک هیدراته در پروژهها مانند مشکلات اختلاط باسنگدانه و نیز تاثیر منفی استفاده از افزودنیهای ضد عریان شدگی مایع بر روی سایرخصوصیات مخلوطهای آسفالتی مانند افزایش پتانسیل شیارشدگی باعث شده است تا دراین پژوهش به بررسی تاثیر استفاده از نانو کربنات کلسیم به عنوان ماده افزودنی ضد عریان شدگی اضافه شونده به قیر درمخلوط آسفالت داغ پرداخته شود.
مهمترین نتایج به دست آمده در این پژوهش عبارتند از: اضافه کردن ماده نانوکربنات کلسیم چسبندگی و پیوستگی را در مخلوط افزایش داده و اجازه جابهجایی سریع قیر را از روی سطوح سنگدانهها نمیدهد و سبب میشود که مخلوط پس از سیکلهای یخ- ذوب مقاومت بالاتری در برابر رطوبت نسبت به نمونههای بدون مواد افزودنی داشته باشد."