خلاصه ماشینی:
"صد البته چنین قیاسی،قابل تعمیم به دیگر افسانههای آندرسن نیز هست،اما دلیل انتخاب این دو افسانه که«رفیق راه»و«پری کوچک دریا»نام دارد،یکی این است که این افسانههای بلند،عناصر بیشتری از مکتبی که به آن تعلق دارند،یعنی رمانتی سیسم را در خود جای دادهاند و دوم،چنانکه گفتیم،شهرت و ساختار محکم آنهاست.
در این میان،رفیق و همراه«ژان»، شبها در کمین شاهزاده مینشیند و متوجه میشود که او شبها به سراغ جادوگری در یک کوه بلند میرود و این جادوگر است که شاهزاده را طلسم کرده و معماها را برای او طرح میکند.
در انتها وقتی«ژان»میخواهد مانع رفتن دوستش از آن شهر بشود،درمییابد که این مرد، همان مردهای است که«ژان»بدهکاریاش را به طلبکاران داده بود و حال که با کمک به«ژان»، دین خود را ادا کرده است،از نظر غیب میشود.
در کتاب مکتبهای ادبی،به ترجمه رضا سید حسینی،شش برنامه اصلی برای تبیین اصول رمانتیسیسم،از این قرار برشمرده شده است: 1-آزادی:«اگر هنرمند به علت فشار جامعه و قوانین اخلاق و یا بر اثرموهومات عقب رانده شود و نیروهای او پنهان و مکتوم بماند،حق دارد که دربارهء جامعه و قوانین اخلاقی آن داوری کند.
اگرچه در تعریف کلی این واژه،همه رمانتیکها از جمله هوگو اشتراک داشتند(آزادی به شکل ادبی آن،یعنی رهایی از قید قوانین سخت کلاسیک و همینطور آزادی هنر و شخصیت و در بعد اجتماعی،آزادی از فشار قوانین اجتماعی)،با این حال آزادی ویکتور هوگو انقلابیتر و شاید بتوان گفت رادیکالتر است.
این هیجانات باعث میشود آنها همیشه نگاهی خیالپردازانه و آرمانگرایانه به خود و به محیط اطراف خود داشته باشند و میبینیم که معمولا چیزی که راهبر قهرمانان آندرسن است،هیجانات و احساسات به خروش آمدهء آنان است."