چکیده:
نمادگرایی یکی از جریانهای مهم شعر نیمایی است که شاعران معاصر هر کدام به نسبتی در این جریان شعری سهمی دارند. بررسی جریان نمادگرایی در شعر نیمایی حاکی از آن است که نگرش و جهانبینی شاعر و زمینۀ اصلی اشعار او در تحلیل و تأویل نمادها نقش محوری دارد. هر شاعری متناسب با علائق، افکار و ارزشهای خود، لحن و فضایی را ترسیم میکند که بار معنایی نمادها نیز به این ساختار بستگی دارد. این مقاله با هدف تحلیل نمادپردازی در شعر نیمایی، با طرح این سوالات: پیدایش نمادها در شعر نیمایی چگونه است؟ قرائن کشف نماد در شعر نیمایی کدامند؟ ضمن ذکر دلایل توجه شاعران شعر نیمایی به نمادپردازی، چگونگی شکلگیری انواع تصاویری نمادین و چگونگی کشف آنها در شعر نیمایی را بررسی میکند. این پژوهش به روش کتابخانهای انجام گرفته است که با مطالعه و تحلیل شعر پنج شاعر شعر معاصر (نیما، اخوان، فروغ، شاملو و م. سرشک) سوالات مطرح شده را پاسخ داده است.
Symbolism is one of the important streams of poetry that contemporary poets share in this poem. The study of symbolism in semiotic poetry suggests that the poet's attitude and worldview and the main field of his poems play a central role in the analysis and interpretation of symbols. Each poet, in accordance with his interests, his thoughts and values, depicts the tone and space that the semantic load of the symbols depends on this structure. This article aims at analyzing the symbolism of Semiyah's poetry by asking the following questions: What is the emergence of symbols in semi-poetry? What are the signs of discovery of the symbol in the poetry? Mention the reasons for the poetry's poetry's attention to the symbolism, how to form a variety of symbolic images and how they are discovered in semiotic poetry. This research has been carried out in a library method, which has answered the questions by studying and analyzing the poetry of five poets of contemporary poetry (Nima, Akhavan, Forough, Shamloo, and M. Soroush).