چکیده:
اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎﻣﻼ رﻗﺎﺑﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ و ﻧﻮآوری ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻐﯿﯿﯿﺮات ﻣﺪاوم در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎری اﺳﺖ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ وﺟﻮد ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺮاﺳﺘﺎ ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮای ﺗﺪاوم ﻧﻮآوری و ﺣﻔﻆ ﺟﺎﯾﮕﺎه در وﺿﻌﯿﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺿﺮوری ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﻬّﻢ رﻓﺘﺎری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺮ ﮐﺎرآﻣﺪی و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﺛﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﺳﭙﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ – ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و از ﻧﻮع ﻫﺪف از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﺳﭙﻪ در ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﺟﻨﻮب ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 384 ﻧﻔﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﮐﻪ رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ اﺳﺘﺎد راﻫﻨﻤﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار smartpls اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮔﻮاه آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ، ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺷﻐﻠﯽ و اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ. از ﻃﺮﻓﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮔﻮاه آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ؛ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺷﻐﻠﯽ و اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ. در اﻧﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮔﻮاه آن ﻣﻄﻠﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿّﺮ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"مجموعه ای از عوامل مانند تلاشهای بیهوده و غلط برای تغییر، حجم زیاد کار داده شده به افراد، انتظارات سازمانی برآورده نشده، حمایت اجتماعی کم ، ترفیع ناکافی در مقایسه با سطح رقابت ، تناقض هدف، پیچیدگی فزاینده سازمانی، نا توانی در تصمیم گیری، فقدان ارتباط، نقض قرارداد روانشناختی، ادراک از سطوح پایین بازده درونی و بیرونی، کوچک سازی شرکت ، ادغامهای شرکتی، توزیع قدرت، بی عدالتی رویه ای، رهبری، عملکرد سازمانی ضعیف ، اختیارات زیاد مدیریت در جبران خدمت و برکناری و اخراج فوری و شدید، به عنوان منابع و عوامل پیش بینی کننده بدبینی هستند (کالاگان و اسکو،٢٠١٠).
روایی و پایایی مدل اندازه گیری متغیرها آلفای کرونباخ پایایی ترکیبی روایی همگرا بدبینی سازمانی 0/893 0/910 0/461 تغییرات سازمانی 0/737 0/825 0/486 فرسودگی شغلی 0/849 0/889 0/619 اعتماد سازمانی 0/793 0/849 0/486 تعهد سازمانی 0/862 0/910 0/646 پس از تأیید مناسب بودن مدل اندازه گیری باید به قابلیت اتکای مدل ساختاری اشاره کنیم که از دو شاخص R٢ و Q٢ برای این منظور استفاده شده است و در جدول ٤ نشان داده شده است : جدول٣.
برازش مدل ساختاری (رجوع شود به تصویر صفحه) و در آخر نیز به برازش کلی مدل اشاره شده است که در مدلهای مبتنی بر حداقل مربعات جزئی از شاخص GOF استفاده میشود که باید بیشتر از ٠/٣ باشد، این شاخص طبق فرمول برای مدل حاضر به صورت زیر محاسبه شده است و نشان دهنده مناسب بودن مدل کلی است : ٠/٤٤٦ = ଶܴ×ݏ݁݅ݐ݈݅ܽ݊ݑ݉݉ܥ√=GOF حال پس از تأیید برازش مدل در سه سطح مدل معادلات ساختاری که بوسیله نرم افزار Smart PLS ایجاد شده است در ادامه ارائه شده و به بررسی فرضیات پژوهش پرداخته میشود."