چکیده:
ﻫﺪف از اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﺷﺘﻐﺎل زﻧﺎن ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻮاده از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺷﺎﻏﻠﯿﻦ آﻣﻮزش ﭘﺮورش و ﺷﺎﻏﻠﯿﻦ ﺧﻮدروﺳﺎزی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی و روش ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮده ﮐﻪ در آن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﯿﺰان ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﯿﺰ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان ﻣﻌﺪل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ آﻧﺎن ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻣﯿﺎن ﺷﺎﻏﻠﯿﻦ زن در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه 50 ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺎوی اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﻌﺪاد ﻧﯿﺰ از ﺷﻬﺮوﻧﺪان زن ﻏﯿﺮ ﺷﺎﻏﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺮوه ﺷﺎﻫﺪ، ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ زﻧﺎن ﻏﯿﺮ ﺷﺎﻏﻞ در زﻣﯿﻨﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ و رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب ﺗﺮی داﺷﺘﻪ و ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺎ ﻫﺮ دو ﮔﺮوه زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ. در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻓﺮزﻧﺪان ﻧﯿﺰ، زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﭘﺮورش رﺗﺒﻪ ﻧﺨﺴﺖ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده و ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری را ﺑﺎ زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ در ﺻﻨﻌﺖ ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به هدف پژوهش حاضر، این تحقیق از نوع کاربردی و روش مورد استفاده توصیفی از نوع پیمایشی بوده که در آن به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد برای سنجش میزان سلامت روانی و میزان رضایت زناشویی استفاده شد و همچنین وضعیت تحصیلی دانش آموزان نیز از طریق بررسی میزان معدل تحصیلی آنان تعیین گردید.
بنابراین در این مقاله به تأثیر اشتغال زنان به هر سه بعد اشاره شده در فوق یعنی تأثیر بر سلامت روان و وضعیت تحصیلی فرزندان و رضایت زناشویی متعاقب آن پرداخته خواهد شد و در این راستا به بررسی و مقایسه این مؤلفه ها در میان زنان شاغل در نظام آموزش پرورش و شاغلین زن در شرکت خودروسازی خودروسازی پرداخته خواهد شد و به این مهم پاسخ داده خواهد شد که اشتغال زنان بر میزان رضایت زناشویی، وضعیت تحصیلی و سلامت روانی فرزندان چه اندازه تاثیرگذار است و آیا تأثیر مثبت داشته و یا منفی؟ و اینکه این پارامترها آیا در میان زنان شاغلی که خود در نظام مقدس آموزش و پرورش مشغول به خدمت به جامعه می- باشند با زنان سایر ارگانها دیگر، که در این تحقیق شرکت خودروسازی خودروسازی مد نظر بوده است آیا متفاوت میباشد؟ اهداف تحقیق این مطالعه با توجه به ماهیت تحقیق دارای اهداف اصلی و فرعی به شرح ذیل میباشد: ١.
١. جامعه و حجم نمونه در این تحقیق با توجه بالا بودن حجم نمونه آماری (در مجموع)، از میان شاغلین زن در هر دو گروه ٥٠ نمونه به صورت مساوی استخراج گردید و به همین میزان نیز از شهروندان زن غیر شاغل استفاده شده است (در این گروه از اولیای فرزندان مدارسی که از آنان زنان شاغل در آموزش پرورش در آن مورد بررسی قرار گرفته شده بودند تعیین گردیده شد) تمامی نمونه به صورت تصادفی و با پیش شرط دارا بودن فرزندان دارای سنین ١٢ الی ١٨ سال انتخاب گردیدهاند بر این اساس حجم نمونه آماری کل در تحقیق حاضر برابر بوده است با ١٥٠ نمونه آماری."