چکیده:
در سال های اخیر به طور روز افزونی سرمایه اجتماعی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. زیرا سازمان نیز می تواند از طریق ایجاد، تقویت و گسترش این سرمایه های ناملموس اما ارزشمند، اثربخشی و کارایی خود را بهبود بخشند. بنابراین هدف محوری پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی (و ابعاد سه گانه آن: ابعاد ساختاری، شناختی و رابطه ای) با سرمایه فکری در کارکنان دانشگاه امام علی (ع) می باشد. داده های مورد نیاز پژوهش بر اساس مدل تحقیق از طریق پرسشنامه توزیع شده بین کارکنان این دانشگاه، جمع آوری و همچنین برای بررسی رابطه بین متغیرها و آزمون فرضیات، از رگرسیون چند متغیره و مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج حاکی از این بوده است که در سطح اطمینان 95 درصد بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است و بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی کمترین همبستگی را با سرمایه فکری داشته است.
خلاصه ماشینی:
دادههای مورد نیاز پژوهش بر اساس مدل تحقیق از طریق پرسشنامه ی توزیع شده بین کارکنان این دانشگاه، جمع آوری و همچنین برای بررسی رابطهی بین متغیرها و آزمون فرضیات، از رگرسیون چند متغیره و مدل معادلت ساختاری )تحلیل مسیر( استفاده شده است.
از طرف دیگر یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید و برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند، سرمایه اجتماعی است و به نظر بسیاری از محققان این عامل توان اثر گذاری بر سرمایه فکری را دارا میباشد .
نتایج حاکی از پذیرش فرضیه اصلی تحقیق بوده است، به عبارت دیگر در سطح اطمینان ٢٦ درصد بین سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری در کارکنان دانشگاه امام علی )ع( رابطه معناداری مشاهده شد.
همچنین نتایج حاکی از پذیرش فرضیات فرعی تحقیق بوده است، به عبارت دیگر در سطح اطمینان ٢٦ درصد بین ابعاد ساختاری، شناختی و رابطهای سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری در کارکنان دانشگاه امام علی )ع( رابطه معناداری مشاهده شد.
قابل ذکر است این روابط معنادار به صورت خطی مستقیم و با همبستگی نسبتا بال بوده است و در نتیجه میتوان ادعا نمود که با افزایش ابعاد سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری افزایش مییابد به عبارت دیگر سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از قابلیتها و داراییهای مهم سازمانی میتواند به دانشگاه امام علی )ع( در خلق و تسهیم دانش موجود در سرمایه فکری شان کمک کند و برای آنها در مقایسه با دیگر سازمانها مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند.