چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش سیستمهای حسابداری در مراکز آموزش عالی بر روند استخدام فارغ التحصیلان حسابداری است . متغیرهای مستقل آن عبارتند از آموزش سیستمهای حسابداری و میزان زمان آموزش و و متغیر وابسته عبارتست از روند استخدام . نحوه جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه اطلاعات عمومی ،فردی وپرسشنامه ارزیابی متغیرهای مستقل آموزش و زمان آموزش سیستمهای حسابداری و روند استخدام فارغ التحصیلان میباشد. با توجه به جامعه آماری 440 نفری، برای هر گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد حسابداری طبق جدول نمونه-گیری مورگان، 140 نفر به عنوان نمونه آماری در هر گروه انتخاب شده اند. روش تحقیق حاضر از نوع هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی است و برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون پیرسون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین آموزش سیستمهای حسابداری و زمان آموزش این سیستمها در مراکز آموزش عالی رابطه معناداری وجود دارد. میانگین آموزش سیستمهای حسابداری در بین کارشناسی بیش از کارشناسی ارشد است ولی روند استخدام در میان کارشناسی ارشد بیش از کارشناسی میباشد.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤ ـ آزمون لوین برای برابری واریانسهای دو گروه )زمان آموزش شغلی فارغ التحصیلن کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلن کارشناسی( (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه با بکارگیری آزمون t ـ استودنت دو نمونهای مستقل، برابری میانگین زمان آموزش شغلی بین فارغ التحصیلن کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلن کارشناسی مقایسه شده است که با توجه به مقدار آماره t و مقدار valueـP آزمون میتوان نتیجه گرفت که فرضیه H٢ در سطح معنی داری ٠/٠٦ رد میشود )جدول ٨(، بدین معنا که در سطح خطای ٦ درصد، تفاوت معنی داری از نظر میانگین زمان آموزش شغلی بین فارغ التحصیلن کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلن کارشناسی وجود دارد.
جدول ٤ ـ آزمون لوین برای برابری واریانسهای دو گروه )زمان آموزش شغلی فارغ التحصیلن کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلن کارشناسی( (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه با بکارگیری آزمون t ـ استودنت دو نمونهای مستقل، برابری میانگین زمان آموزش شغلی بین فارغ التحصیلن کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلن کارشناسی مقایسه شده است که با توجه به مقدار آماره t و مقدار valueـP آزمون میتوان نتیجه گرفت که فرضیه H٢ در سطح معنی داری ٠/٠٦ رد میشود )جدول ٨(، بدین معنا که در سطح خطای ٦ درصد، تفاوت معنی داری از نظر میانگین زمان آموزش شغلی بین فارغ التحصیلن کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلن کارشناسی وجود دارد.