چکیده:
مسئله انتخاب تامین کننده، به عنوان یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره تلقی می شود که
دارای ابعاد مختلفی است. در طی دهه های اخیر مطالعات فراوانی پیرامون این حوزه به انجام رسیده
است. با این وجود تحقیقات بر روی ریسک های عملیاتی انتخاب تامین کنندگان هنوز هم بسیار
محدود می باشد. به علاوه، در این حوزه، شرایط عدم قطعیت و ابهام که در ذات مسائل دنیا ی واقعی
است، به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است. اگر چه مجموعه های فازی نوع اول برای مشکل مطرح
شده پیشنهاد گردیده، اما نواقص این رویکرد از کارایی آن کاسته است. در این پژوهش ابتدا مجموعه -
های فازی نوع دوم ارائه می گردد و سپس این مجموعه ها در تاپسیس به عنوان ی کی از مشهورترین
رویکردهای تصمیم گیری چند شاخصه برای حل مسئله انتخاب تامین کنندگان بر اساس ارزیابی
ریسک، بکار گرفته می شود. این رویکرد نه تنها عدم قطعیت را در مسئله بررسی می نماید، بلکه از
هوش و انعطاف پذیری بالایی برای رتبه بندی تامین کنندگان برخوردار است . در نهایت، یک مثال
عددی با در نظر گرفتن عوامل ریسک حل گردیده تا اثربخشی روش پیشنهادی را نشان دهد.
خلاصه ماشینی:
افـزایش حجـم پول و رشد جمعیت ، هردو سبب افزایش تقاضای کل اقتصاد شده و قیمت نسبی به سود بخشی تغییـر می کند که تقاضای آن نسبت به بخش های دیگر بیش تر افزایش می یابد، که انتظـار مـی رود بخـش خدمات به علت کشش درآمدی بالاتر، دارای این ویژگی باشـد.
قیمت نسبی تولیدات کشاورزی نسبت به خدمات و صنعت نیز می توانـد کـاهش یابـد، از دلایـل ایـن پدیده، می توان به پایین بودن کشش درآمدی این محصولات اشـاره کـرد، یعنـی بـا افـزایش درآمـد، تقاضای سایر کالاها بیش از کالاهای کشاورزی رشد کرده و سهم کالاهای کشاورزی از کل مخارج کـم می شود (شرافتمند،مهرابی بشـرآبادی،١٣٨٨،صـص ١٢-١).
جدول ٣- نتایج برآورد بردارهای همجمعی به تفکیک مدل های تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) ماخذ: یافته های تحقیق مطابق یافته ها، در سه مدل با افزایش تولید و عرضه هر بخش ، قیمـت هـای نسـبی بـه زیـان آن بخش تغییر می کند که مطابق یافته مهرابی بشرآبادی (١٣٨٢) در مورد قیمت های نسـبی کشـاورزی است .
همچنین ، با افزایش حجم پول و نیز رشد جمعیت ، قیمت های نسـبی تولیـدات هـر سـه بخـش دیگر نسبت به خدمات کاهش یافته ، یا قیمت نسبی خدمات به تولیدات سایر بخـش هـا افـزایش مـی یابد.
تاثیر افزایش نرخ ارز بر رشد قیمت ها، به ترتیب در بخش صـنعت و سپس خدمات بالاترین بوده و قیمت نسبی تولیـدات صـنعت بـه خـدمات را افـزایش و قیمـت نسـبی محصولات بخش های کشاورزی و نفت را به خدمات کاهش می دهد.