چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کمک طلبی پژوهشی در بین دانشجویان دختر و پسر گروه های مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در دو مقطع ارشد و دکتری انجام شد. تعداد کل جامعه آماری برابر با 8637 دانشجو (5644 دانشجوی ارشد و 2993 دانشجوی دکتری) بود. نمونه 425 نفری به روش سهمیه ای بر اساس مقطع تحصیلی، جنسیت و دانشکده انتخاب شد. بدین منظور ابتدا نسبت دانشجویان دختر و پسر مقطع دکتری و کارشناسی ارشد هر دانشکده در جامعه مشخص گردید و متناسب با این نسبت، تعداد مورد نیاز برای هر دانشکده در نمونه هم محاسبه شد. پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش کمک طلبی پژوهشی دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد بین دانشکده های مختلف از نظر مولفه های کمک طلبی پژوهشی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دانشجویان دختر در مولفه ی کمک طلبی انطباقی از میانگین دانشجویان پسر و میانگین دانشجویان پسر در مولفه ی اجتناب از کمک طلبی از میانگین دانشجویان دختر به طور معناداری بالاتر بود. میانگین دانشجویان کارشناسی ارشد در دو مولفه نیاز به کمک طلبی پژوهشی و اجتناب از کمک طلبی، از میانگین دانشجویان دکتری و میانگین دانشجویان دکتری در مولفه کمک طلبی انطباقی از میانگین دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر بود. در نهایت با توجه به اینکه وجود ضعف در مهارت های پژوهشی از جمله عوامل کاهنده و بازدارنده هم در انجام و هم در کاربست نتایج پژوهش و نامعتبر شدن یافته های پژوهش می گردد، تعهد حرفه ای حکم می کند که پژوهشگر در صورت احساس نیاز، از راهبرد کمک طلبی استفاده نماید.
This study aims to examine the situation of research help seeking among graduate students (students of master and Ph.D. candidates) at Ferdowsi University of Mashhad. The sample size was 425، selected by Quota sampling and based on educational level، gender and faculty. The 58 items questionnaire prepared and analyzed by the researchers was used to measure research help seeking. The results showed that there is a significant difference in score average of help seeking among different faculties. Average female students in the component of adaptive help seeking and average male students in component of avoidance of help seeking were significantly higher. Average graduate students in dimension of need for research help seeking and avoidance of help seeking and average Ph.D. students’ in component of adaptive help seeking were higher. Ultimately، since weakness in research skills is among the different factors in both the conduction and application of research findings and it would probably invalidate the findings، professional commitment would dictate that in case the need arises، the researcher would use the help-seeking strategy.
خلاصه ماشینی:
"Ryan & Pintrich تحت تأثیر هنجارهای اجتماعی، ساختار اهداف کلاس ، روش های آموزشی اساتید و مهارت ها، نگرش ها و رفتار دانشجویان (ادراک از صلاحیت علمی، یادگیری خود تنظیمی و ادراک از رفتار کمک طلبی) قرار دارد.
بنابراین در زمینه ی پژوهشی مانند تحصیلی نیز بر اساس بیان (وایت ، فردریکسن ، کولینز١، ٢٠٠٩) که اعتقاد داشتند انجام دادن هرچه بیشتر پژوهش ، موجب افزایش فراشناخت میگردد، میتوان گفت دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به علت پایین بودن فراشناخت و ادراک توانایی انجام پژوهش و داشتن مهارت اجتماعی پایین تر نسبت به دانشجویان دکتری کمک طلبی را تهدیدی برای خود به شمار آورده و از آن اجتناب میکنند.
پیرامون پایین بودن مولفه ی نیاز به کمک طلبی دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد میتوان گفت دانشجویان مقطع دکتری به علت انجام فعالیت های علمی و پژوهشی بیشتر، جدیتر و گذراندن دروس مرتبط با آمار و روش تحقیق از مهارت های پژوهشی بالاتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد برخوردار هستند (رضایی و حسین پور، ١٣٩٤، ایزدی، برادران ، کرم خانی، ١٣٩٣) و به همین علت نیاز کمتری به کمک طلبی در مراحل پژوهش دارند.
به طور کلی با توجه به اینکه وجود ضعف در مهارت های پژوهشی از جمله عوامل کاهنده و بازدارنده هم در انجام و هم در کاربست نتایج پژوهش و نامعتبرشدن یافته های پژوهش میگردد (تین ١، ٢٠٠٧)، تعهد حرفه ای حکم میکند که پژوهشگر درصورت احساس نیاز، از راهبرد کمک طلبی استفاده نماید، زیرا یافته هایی که پژوهشگر تولید مینماید، بر تصمیمات دیگران تأثیر گذاشته و افراد آن را ملاک کار خود قرار میدهند."