چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر ادراک سیاست سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر معلمان ورزش در حضور متغیر تعدیل گر فراموشی سازمانی بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی، دارای راهبرد توصیفی پیمایشی و از نظر جمعآوری دادهها میدانی بود. نمونۀ تحقیق برابر با جامعۀ آماری شامل معلمان ورزش شهرستان مرند به تعداد 107 نفر بود. ابزار تحقیق پرسشنامههای ادراک سیاست سازمانی کارکمار و کارلسون[1] (1997)، مقاومت در برابر تغییر واین و اندی[2] (2001) و فراموشی سازمانی مشبکی و همکاران (1391) بود. روایی هر سه پرسشنامه توسط پنج تن از استادان مدیریت ورزشی تأیید شد و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی آنها بهترتیب 87/0، 74/0 و 85/0 محاسبه شد. دادههای تحقیق با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری و با نرمافزار اسمارت پی ال اس[3] تحلیل شد و مناسب بودن شاخصهای برازش مدل برای هر سه متغیر تأیید شد. نتایج نشان داد ادراک سیاست سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر معلمان ورزش تأثیر مثبتی دارد، درحالیکه اثر فراموشی سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر معکوس است و فراموشی سازمانی میتواند اثر ادراک سیاست سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر را تعدیل کند. ادراک سیاست سازمانی بالا میتواند با بروز واکنشهای منفی در کارکنان بر فرایندهای تغییر و اصلاح در سازمان اثر بگذارد و اگر کارکنان از دانش کافی هنگام اعمال تغییرات برخوردار باشند، پذیرش تغییرات آسانتر میشود.
[1]. Kacmar & Carlson
[2]. Wayne & Andy
[3]. Smart PLS
The aim of this study was to evaluate the effect of organizational politics perception on resistance to change in physical education teachers in the presence of moderating variable of organizational forgetting. The study was application in term of aims with descriptive survey approach which was conducted as a field in terms of data collection. The sample was equal to statistical population which consisted of physical education teachers of Marand city (N=n=107). The questionnaires of Perception of Organizational Politics (Kacmar and Carlson, 1997), Resistance to Change (Wayne and Andy, 2001) and Organizational Forgetting (Moshabaki et al., 1391) were used to collect data. The validity of all questionnaires was confirmed by sport management experts and their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient as 0.87, 0.74 and 0.85 respectively. Research data were analyzed with structural equation modeling approach and the Smart PLS software. The appropriateness of model fit indicators for all three variables was confirmed. The results showed that perception of organizational politics had a positive effect on teacher's resistance to change while the effect of organizational forgetting on resistance to change was reverse and organizational forgetting could moderate the effect of organizational politics perception on resistance to change. High perception of organizational politics can affect change and moderating processes in the organization with revealing negative reactions in employees and if the employees have sufficient knowledge during changing processes, these changes can be more easily accepted.
خلاصه ماشینی:
Holan & Phillips رابطۀ ادراک سیاست سازمانی و مقاومت در برابر تغییر کارکنان با در نظر داشتن نقش تعدیلی رفتار سیاسی مدیران نشان دادند بین ادراک سیاست سازمانی و مقاومت های شناختی و هیجانی کارکنان رابطۀ مثبت وجود دارد و سیاست پیشگی مدیران این رابطه را تشدید می کند (١٦).
Research Onion ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه ها برای پرسشنامۀ فراموشی سازمانی ، ادراک سیاست سازمانی و مقاومت در برابر تغییر به ترتیب ٠/٨٥، ٠/٨٧ و ٠/٧٤ به دست آمد که قابل قبول است .
مقدار آماره های t نیز کمتر از مقدار اطمینان در سطح ٩٥ درصد (٩٦/١) است ، ازاین رو اثر تعدیلی متغیر فراموشی سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری مشخص شد که ادراک سیاست سازمانی تأثیر مثبت مستقیمی بر مقاومت در برابر تغییر معلمان ورزش دارد.
بنابراین می توان گفت سطوح بالای ادراک سیاست در یک سازمان نشان دهندة محیط کاری تهدیدآمیز است که در آن کارکنان برای کسب موفقیت و رسیدن به منافع خود به رفتارهای غیررسمی متوسل می شوند و در مورد اینکه آیا سخت کار کردن پیامدهای مطلوبی دارد یا نه عدم اطمینان وجود دارد، طبعا در چنین محیطی ایجاد تغییرات مثبت سازمانی و حرکت روبه جلو می تواند با مقاومت روبه رو شود.
Investigating the effects of moderating political skill and political will on the relationship between organizational policy perception and political behavior; Case study: Iran's water industry.
Journal of Organizational Change Management, 20(6), 794-812.
Journal of Organizational Change Management, 20(6), 794-812.