خلاصه ماشینی:
"پس با تکیه بر چنین رویکردی،به تبیین علل پیدایش و رشد قاچاق کالا در ایران میپردازیم: بسته بودن اقتصاد کشور،محدودیتهای شدید تجاری،حقوق ورودی بالا،وضع ما به التفاوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان،مالیاتهای سنگین و غیر متعادل،کیفیت پایین برخی از تولیدات داخلی،قیمت بالای کالاهای تولید شده در کشور، قوانین و مقررات سخت و طولانی تجاری و گمراکی، تشریفات اداری غیر ضروری،فقدان زیبایی،نوآوری و تنوع در طرح و رنگ و پایین بودن اندازه تولیدت و بسته بندی نامطلوب و نامتناسب برخی از کالاها، تاثیرپذیری فرهنگ مصرفی جامعه ار الگوی مصرف کشورهای خارجی و به ویژه کشورهای غربی،وجود نیازهای واقعی در جامعه که از راههای قانونی (تولیدات داخلی یا واردات رسمی)تامین نمیشود، فقدان زمینه و امنیت لازم برای سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی مولد و سودآور در کشور،بهم آمیختگی مسایل سیاسی،امنیتی،نظامی و اجتماعی با مسایل اقتصادی و دخالت سازمانهای دولتی،نظامی و امنیتی در فعالیتهای اقتصادی و بارزگانی،مرزهای گسترده آبی و زمینی و فقدان نظارت کافی و مستمر بر آنها،وجود دربها و معبرهای مختلف در مرزهای هوایی،مناطق آزاد تجاری و صنعتی،مناطق ویژه اقتصادی،بازارچههای مرزی و سایر مبادی ورودی و خروجی که امکان نظارت و کنترل آنها توسط گمرک موجود نمیباشد،نارسایی در قوانین و مقررات ناظر بر قاچاق کالا و فرایند برخورد با آن و فقدان وحدت رویه در برخورد با قاچاق توسط دستگاههای مختلف، تثبیت دستوری نرخ ارز و بیکاری و فقدان درآمدهای مکفی،از جمله علل مهم قاچاق کالا بشمار میروند.
آیا این سخنان تنها شعار است و یا در عمل نیز با همین صراحت به جنگ پدیده قاچاق میرویم؟ رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:33 اسکله غیر قانونی تا پایان سال(1383)حتما تعطیل میشوند و آنهایی هم که گمرک باید در آنها مستقر شود،قطعا تا پایان امسال(1383)این اقدام صورت میگیرد."