چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی قابلیت اجرایی برنامه درسی معنوی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. بدین منظور، چهار متغیر دانش، نگرش، مهارت و امکانات در دو گروه مدیران و استادان مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. پژوهش کاربردی، و از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. به تناسب پاسخ به سوالات تحقیق از روش کمّی استفاده شده است. حجم جامعه شامل تمام مدیران و استادان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1396 ـ 1395 بوده است. که در این بین 30 نفر از مدیران و 60 نفر از استادان بهصورت هدفمند بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای، فریدمن و خیدو برای بررسیهای استنباطی استفاده گردید. نتیجه کلی پژوهش حاکی است که گروههای مخاطب دارای دانش، نگرش و مهارت کافی در زمینه اجرای برنامهریزی درسی معنوی هستند ولی امکانات دانشگاه فرهنگیان برای اجرای برنامهریزی درسی معنوی در حد مطلوبی نیست.
خلاصه ماشینی:
جدول ٧: آزمون مقایسه میانگین نمره برخورداری مدیران از مؤلفه نگرش و گویه های آن با معیار فرضی تعیین شده (t تک نمونه ) )رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ٧ در حیطه برخورداری مدیران از نگرش در اجرای برنامه درسی معنوی، همه سؤالات معنیدار است و در تمامی سؤالات مقدار t مشاهده شده از مقدار t بحرانی جدول در سطح خطای ٥ درصد و با درجه آزادی ٢٩ بزرگتر است .
جدول ٩: آزمون مقایسه میانگین نمره برخورداری استادان از مؤلفه نگرش و گویه های آن با معیار فرضی تعیین شده (t تک نمونه ) )رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ٩ در حیطه برخورداری استادان از نگرش در اجرای برنامه درسی معنوی، همه سؤالات معنیدار است و در تمامی سؤالات مقدار t مشاهده شده از مقدار t بحرانی جدول در سطح خطای ٥ درصد و با درجه آزادی ٥٩ بزرگتر است .
جدول ١١: آزمون نرمال بودن داده ها در حیطه مهارت به تفکیک مدیران و استادان )رجوع شود به تصویر صفحه) مهارت مدیران در راستای بررسی وضعیت مهارت مدیران دربارة برنامه درسی معنوی و مؤلفه های مرتبط با آن از آزمون t تک نمونه برای مقایسه میانگین نمره حیطه مهارت مدیران و گویه های آن با معیار فرضی تعیین شده برای تعیین میزان مطلوبیت در برخورداری از مهارت استفاده گردیده است .