چکیده:
در آذر ماه ۱۳۹۶ در سفری به منطقة سیب و سوران منطقة بلوچستان, با مدیران دورة متوسطه دربارة هدایت تحصیلی به بحث
نشستیم. این گفتوگو آنچنان پربرکت و شیرین بود که مایلیم آن را با دیگران نیز در میان بگذاریم. نقطة آغاز بحث این درخواست ما
بود که تعریف مدیران منطقه از مدیریت و ویژگیهای مدیر را بشنویم و آنها تعاریفی! ارائه دادند که در هیچ کجای ادبیات پژوهشی
مدیریت آموزشی نیامده است و فقط در تجارب شگفتانگیزی وجود دارد که آنها از دورة مدیریتشان در منطقه داشتهاند. گفت وگو
سآاشاره
را با هم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
نقطه آغاز بحث این درخواست ما بود که تعریف مدیران منطقه از مدیریت و ویژگی های مدیر را بشنویم و آنها تعاریفی ارائه دادند که در هیچ کجای ادبیات پژوهشی مدیریت آموزشی نیامده است و فقط در تجارب شگفت انگیزی وجود دارد که آن ها از دوره مدیریتشان در منطقه داشته اند.
تجارب مدیران در زمینه هدایت تحصیلی چیست؟ خانم مدیر مدرسه نمونه «عفاف» از تجارب خود در حل مشکلات هدایت تحصیلی اینچنین گفت: «در روستای محل کارم فقط رشته تجربی و ریاضی داشتیم و اگر دانشآموزی میخواست برای انتخاب کاردانش و...
خانم مدیر مدرسه ادامه داد: «مشکل سال گذشته ما این بود که همه دانشآموزان در رشته تجربی ثبت نام کردند ولی از استان اعلام شد که این تعداد نمیتوانند به رشته تجربی بروند.
من مدیر باید بیایم و منطقی صحبت کنم و شناختهای لازم را به ولی بدهم، ولی او هم باید این مسئله را درک کند که رشته کاردانشی که فرزندش میخواهد انتخاب کند، برای او مفید است و در زندگی روزانهاش کاربرد دارد.
امسال خیلی از دانشآموزان با استعداد آزمون دادند اما برایشان نمره صفر ثبت شده بود؛ چون مدیر یا مشاور بر کار آنها نظارت نداشت و تأیید نهایی ثبت نشده بود.
بچهها رشته انسانی را سه سال میخوانند و بعد، از نظر کار کمکی به آنها نمیکند ولی باز کاردانش یا هنرستان، امید است که بازار کار بهتری داشته باشند.
همچنین، تعصب خاصی روی دختران هست و بیشترین مشکل، تعصب و عدم شناخت اولیا و دانشآموزان از رشتهها یا موقعیت شغلی آینده آنها و آشنا نبودن با رشتههای دانشگاهی و بازار کار است.