چکیده:
هدف این پژوهش، تحلیل عوامل موثر بر علاقه مندی به اشتغال در مناطق روستایی از دیدگاه دانشجویان دانشکده ی کشاورزی دانشگاه تبریز است. روش تحقیق از نوع مطالعات توصیفی تحلیلی است و جامع ه ی آماری آن، دانشجویان تمامی مقاطع در رشته های تحصیلی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1393 بودند (3296=N ). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 105 نفر برآورد شد. نمونه گیری در این تحقیق نیز به صورت تصادفی متناسب از میان گروه های آموزشی اجرا شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه با سوالات بسته در قالب طیف لیکرت و ضریب آلفای کرونباخ (92/ 0) نیز نشان دهنده ی پایایی سوالات ابزار تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد یازده عامل زیربنایی، انگیزشی، تحصیلات، شخصیتی، اقتصادی، فردی، سکونت، سربازی، حمایتی، علاقه و فاصله، در حدود 73 درصد از واریانس زمینه های علاقه مندی به اشتغال را در مناطق روستایی تبیین می کنند. همچنین نتایج اولویت بندی، زمینه های علاقه مندی به اشتغال را در مناطق روستایی جزو مهم ترین عوامل تعیین کرد که عبارتند از: پرداخت اعتبارات ویژه ی کار و سکونت در روستاها توسط دولت، سهیم شدن فارغ التحصیلان در درآمد افزایش یافته ی کشاورزان به صورت درصدی، میزان فاصله ی روستا از شهر، همکاری با شرکت های خدمات فنی، مشاوره ای و ترویجی و لزوم به دست آوردن سابقهی کاری روستایی برای استخدام های دولتی.
خلاصه ماشینی:
تحلیل عوامل مؤثربرعلاقه مندی دانشجویان دانشکده ی کشاورزی در دانشگاه تبریز به اشتغال در مناطق روستایی اسدالله بهجویی * تاریخ دریافت :٩٥/٠٦/٢٣ هانیه پناهی ** تاریخ پذیرش :٩٦/٠٢/٠٦ سمیرا حبیب نژاد لوجندی *** شاپور ظریفیان **** چکیده هـدف ایـن پژوهـش ، تحلیـل عوامل مؤثر بـر علاقه مندی بـه اشـتغال در مناطق روسـتایی از دیـدگاه دانشـجویان دانشـکده ی کشـاورزی دانشـگاه تبریـز اسـت .
همچنیـن نتایـج اولویت بندی ، زمینه هـای علاقه مندی به اشـتغال را در مناطـق روسـتایی جـزو مهم ترین عوامـل تعیین کرد که عبارتنـد از: پرداخت اعتبـارات ویژه ی کار و سـکونت در روسـتاها توسـط دولـت ، سهیم شـدن فارغ التحصیلان در درآمـد افزایش یافته ی کشـاورزان بـه صـورت درصـدی ، میزان فاصله ی روسـتا از شـهر، همکاری با شـرکت های خدمات فنی ، مشـاوره ای و ترویجی و لزوم به دسـت آوردن سـابقه ی کاری روسـتایی برای اسـتخدام های دولتی .
این مطالعه عـلاوه بـر اینکه درصدی از ظرفیت پذیرش دانشـجو در دانشـکده های کشـاورزی را به داوطلبین روسـتایی (بـه عنـوان سـهمیه ی ویـژه ی مناطـق روسـتایی ) و ایجـاد نسـبت متـوازن در جـذب دانشـجویان دختـر و پسـر اختصـاص داده ، ایجاد زمینه هـای کارآفرینی را بـرای دانش آموختگان کشـاورزی در روسـتاها، از طریـق پرداخـت اعتبـارات ویـژه کار و سـکونت در روسـتاها به عنوان مکمل درآمدی پیشـنهاد کرده اسـت .
ایـن عامـل بـا توجـه بـه مقـدار ویـژه ی آن (٤/٦٣) ـ کـه از سـایر عوامـل بیشـتر اسـت ـ ١٢/٨٧ درصـد از کل واریانـس متغیرهـا را تبییـن میکنـد.