چکیده:
دانش در اسلام جایگاهی بلند دارد. از همین رو مسجد از دیرباز تاکنون در کنار کارکرد عبادت پروردگار، مکان گردهم آیی مسلمانان و کسب علم بوده است. اگر هسته مرکزی دانش اسلامی را در مساجد بدانیم، می توان مدارس علمی و دینی را در رابطه مستقیم با مساجد ـ چون شعبه هایی از آن هسته مرکزی ـ به شمار آورد. هم بدین دلیل است که معماری مدارس علمی در به معماری مساجد اسلامی شباهت دارد و در طول گذشت ایام، مساجد و مدارس با کاربری یکسان و موثر سهمی به سزا در نشر و ترویج مبانی معرفتی قرآن و اسلام داشته اند. این مقاله در نظر دارد تا با بررسی مدارس دوره اسلامی و ویژگی های آن به آزمون کیفیت انعطاف پذیری در این مدارس بپردازد. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از بعد روش، توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر تحلیل محتوا است. هدف از این پژوهش کاربست کیفیت انعطاف پذیری در مدارس دوره اسلامی و مقایسه تطبیقی آن است؛ به عبارت دیگر، این مقاله در نظر دارد تا کیفیت انعطاف پذیری و مولفه های آن را از بعد شکلی و عملکردی در مدارس دوره اسلامی مقایسه نماید. نمونه موردی مطالعه مدارس دوره اسلامی در شهر قزوین است.نتایج نشان می دهد که در مدارس دوره صفویه تنوع پذیری شکلی و تطبیق پذیری عملکردی و در مدارس دوره قاجار بیش تر تنوع پذیری فرمی و شکلی مورد نظر بوده است. این نکته در پلان بنا و عملکرد داخلی بنا مشهود است.
Islam assigns great position for knowledge. Therefore، from ancient eras until today، alongside worship of God، mosques functioned as a place for gathering and learning by Muslims. Presuming mosque as the core of Islamic knowledge، scientific and religious schools، as its branches، can be considered to be in direct connection with it. This is the reason for the similarity found in the architectures of scientific schools and mosques. Along the history، with the similar and effective user، schools and mosques played major role in propagation of knowledge bases of Quran and Islam. Reviewing the schools of Islamic era and their characteristics، this paper intends to evaluate their flexibility. The research method is functional، in terms of purpose، and content analysis- based descriptive- analytical، in terms of methodology. The purpose of this paper is to apply flexibility in the schools of Islamic era and compare them. In other words، the paper tries to compare flexibility، in terms of form and function، in the schools of Islamic era. The case study is carried out in Islamic schools of Qazvin. Results show that in schools of Safavie era، variability of form and versatility of function and in schools of Qajar era، variability of form and function have been considered. This is evident in the plan and inner function of buildings.