چکیده:
پیآمدهای ناگوار زناشوییهای همخون،از نظر سلامت جسمی و روانی و تکامل عقلی و فکری فرزندان،تقریبا از بدیهیات و مسلمات دانش امروز است.ازاینرو،بررسی دیدگاه آیین اسلام در این خصوص-با توجه به تأثیر تعیینکنندهای که باورهای دینی بر رفتارهای اجتماعی مردم دارد و با عنایت به شیوع نسبتا وسیع اینگونه ازدواجها در ایران،بهویژه در نقاط روستایی-از اهمیت خاصی برخوردار است.
در این مقاله تلاش شده است،با وجود کمبود مآخذ،موضع شریعت اسلام در مورد این ازدواجها،با توجه به منابع فقه(کتاب،سنت،...)به صورتی کاملا مستند بررسی و ارائه شود
از مجموع مباحث و مندرجات این مقاله میتوان،با احتیاط،به این جمعبندی رسید که از نظر دین اسلام،زناشوییهای خویشاوندی(همخون)اگر مکروه و نامطلوب نباشد،مستحب و مورد توصیه نیستـ
بدیهی است که با توجه به کم سابقه بودن این بررسی،تشخیص صحت و سقم یافتههای آن مستلزم تتبع و غور بیشتر و نیازمند نقادی صاحبنظران آگاه و کارشناسان خبیر است.
در پایان مقاله،همچنین به آرای برخی از فلاسفه،مورخان و علمای اخلاق اسلامی دربارهء زناشوییهای خویشاندی(همخون)اشاره و نظریات آنها جمعبندی شده است.
خلاصه ماشینی:
"زناشوییهای خویشاندی(همخون)اشاره و نظریات آنها جمعبندی شده است.
خویشاوندان رضاعی(مثلا وصلت مردی با دختری که از مادر اوشیر خورده است)هم،مشمول این عنوان
شباهت وراثتی در بین این دسته از خویشاوندان،05 درصد است.
از این گروه 21/5 درصد و تعداد ژنهای مشابه آنها بالغ بر دوازده هزار و پانصد است.
میزان شباهت وراثتی بین این افراد 6/52 درصد و شمار ژنهای مشترک آنها شش
ازدواجهای خویشاوندی(همخون)و اثرات و تبعات آنها از نظر سلامت جسمی و
چند دههء اخیر مورد توجه زیستشناسان و متخصصان علم وراثت قرار گرفته است.
زنان حلال پسرانی که از پشت شمایند(بر شما حرامند)و اینکه دو خواهر را همزمان به زنی بگیرید(هم حرام است)مگر آنچه پیش از این وقوع یافته است*،به راستی خداوند
ازدواجهای خویشاوندی(همخون)و یا حتی حاکی از نیکو بودن و یا مورد توصیه قرار
ازدواجها از نظر شرعی است که ذیلا به اهم آنها اشاره میشود:
شده است که از نظر علم وراثت(ژنتیک)امروز اهمیت بسیار دارد و آن توأم شدن و
در همان مآخذ،حدیثی از طلحه بن عبد الله به روایت طیرانی نقل شده است به این
کراهت برای ازدواجهای خویشاوندی از جانب معصوم باشد،روایت نشده است.
حیوان)با نقل گفتهای از ارسطو(از کتاب حیوان)درصدد القای این نظر است که حتی
میشود که حاکی از کراهت این نوع ازدواج است.
به این شرح:«نعم الزوجه بنت العم»(یعنی بهترین همسر،دخترعمو است)ولی با همه
کسی که به این نوع ازدواج اقدام کند]به رحم ظلم کرده است...
است و در نتیجه فرزندی هم که از این پیوند پدید میآید ضعیف خواهد بود."