چکیده:
خودتنظیمی هیجانی به فرایندهایی اشاره دارد که افراد توسط آن هیجانات خود را تحت تاثیر قرار میدهند و طبق این فرایند، مشخص میشود که فرد چگونه هیجانات را تجربه و ابراز میکند. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف پیشبینی خودتنظیمی هیجانی بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و تابآوری دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی –چندمرحلهای از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور بابل بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای فرایند ارتباطی خانواده سامانی (1387)، مقیاس تابآوری کانر و دیویسون (2003) و راهبردهای خودتنظیمی هیجانی مارس (2007) استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین مولفههای فرایندهای ارتباطی خانواده، چهار مولفه تصمیمگیری و حل مسئله، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای مقابلهای و عقاید مذهبی و مولفه تابآوری، با متغیر خودتنظیمی هیجانی دانشجویان همبستگی معنادار دارند. با توجه به یافته حاصل از پژوهش حاضر مبنی بر پیشبینی خودتنظیمی هیجانی بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و تابآوری دانشجویان پیشنهاد میگردد که راهکارها و روشهای مناسب در جهت بهبود فرایندهای ارتباطی خانواده و افزایش تحمل پریشانی با کمک مشاوران خانواده و روانشناسان صورت گیرد
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره سوم، شماره نوزدهم، اردیبهشتماه 1397، صفحات 32-20 چکیده خودتنظیمی هیجانی به فرایندهایی اشاره دارد که افراد توسط آن هیجانات خود را تحت تأثیر قرار میدهند و طبق این فرایند، مشخص میشود که فرد چگونه هیجانات را تجربه و ابراز میکند.
یافتههای حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین مؤلفههای فرایندهای ارتباطی خانواده، چهار مؤلفه تصمیمگیری و حل مسئله، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای مقابلهای و عقاید مذهبی و مؤلفه تابآوری، با متغیر خودتنظیمی هیجانی دانشجویان همبستگی معنادار دارند.
بر اساس موضوعات مطرحشده پژوهش حاضر به دنبال بررسی فرضیه زیر است: خودتنظیمی هیجانی بر اساس متغیرهای فرایندهای ارتباطی خانواده و تابآوری دانشجویان قابل پیشبینی است.
روش پژوهش - Troy - Mauss - Newman - Hoge - Austin - Pollak - Dillon - Deveney - Pizzagalli - Rottenberg - Johnson - Werner - Gross - Berking - Dunkel Schetter - Dolbier - Reivich - Shatté جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور بابل در سال تحصیلی 95-96 بودند که بر اساس فرمول تاباچنیک 1 و فیدل 2 (50m+8n>)، 150 نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد.
روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود که در آن رابطه فرایندهای ارتباطی خانواده و تابآوری (متغیرهای پیشبین) با خودتنظیمی هیجانی (متغیر ملاک)، بررسی شد.
علامت ضریب بتای بهدستآمده نشان داد که رابطه متغیر تابآوری و مؤلفههای تصمیمگیری و حل مسئله، مهارتهای مقابلهای با متغیر خودتنظیمی هیجانی مثبت و معنادار است.
Resilience in the face of stress: emotion regulation as a protective factor.