چکیده:
در پژوهشهای معناشناختی با موضوع چندمعنایی، اغلب به ارائه انواع معانی مختلف یک واژه بسنده میشود. این پژوهش با محور قرار دادن سوال اصلی حوزه چندمعنایی از دیدگاه فالکوم، مبنی بر یافتن پاسخ به این سوال که چگونه معانی مختلف یک چندمعنا، ساخته میشود، به این نتیجه میرسد که چندمعنایی بر پایه دانش غیرزبانشناختی (فیزیکی و غیزفیزیکی) مفاهیم استوار است؛ همچنین تلاش شده است با تحلیل معانی مختلف نان، انگیزشهای معناساز یا همان ابعاد مختلف و تاثیرگذار در شکلگیری معانی یک واژه چندمعنا (در اینجا نان) مورد بررسی قرار گیرد. دادههای این پژوهش با بررسی واژه نان در پیکره بیجنخان و ۱۸ لغتنامه معتبر زبان فارسی به دست آمدهاند. نتایج حاصل، حاکی از آن است که هفت انگیزش معناساز (ظاهر، ارزش، تعامل، خوردن، مالکیت، مقدار و مکان) در ساخت معانی مختلف نان نقش دارند که از این تعداد، بهترتیب، دو انگیزه تعامل با نان و ارزش آن، دارای بالاترین بسامد بوده است.