چکیده:
با توجه به پژوهش های متعددی که در زمینه سبک رهبری با سلامت سازمانی در کشور انجام شده
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تا حد زیادی امکان پذیر نیست؛ بنابراین به انجام پژوهش های ترکیبی روی آوردهاند که عصاره پژوهش های موجود در یک موضوع خاص را به روشی
منظم برای آنها فراهم می کند. با توجه به اهمیت رابطه سبک رهبری با سلامت سازمانی، پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در حوزه ارتباط سبک رهبری با سلامت سازمانی در
سازمان های آموزشی ایران و با استفاده از روش فراتحلیل کمی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی پژوهش های انجام شده از سال 1385 تا 1396 در زمینه ارتباط بین سبک رهبری و سلامت سازمانی در سازمانهای آموزشی ایران بود. این جامعه به طور دقیقتر شامل مقالات منتشرشده در مجلات و نشریات معتبر داخلی، پایاننامه ها و کنفرانس ها بود که پس از پالایش منابع جمع آوری شده، تعداد 18 پژوهش انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. برای گردآوری داده های موردنیاز جهت انجام فراتحلیل از یک فرم کدگذاری
استاندارد استفاده شد. برای سنجش اندازه اثر از آزمون های «X2»،«t»،«Z»و«f»و شاخص«g»و«z»فیشر
و برای سنجش سوگیری انتشار از روش کردار قیفی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار فراتحلیل CAM2 انجام گرفت و نتایج فراتحلیل نشان داد که سبک رهبری با سلامت سازمانی دارای میانگین اندازه اثر0/646است که رابطه ای بالاتر از حد متوسط بین دو متغیر را نشان می دهد. همچنین سبک رهبری با بعد تاکید علمی با اندازه اثر 0/61 قوی ترین ارتباط را دارد.
خلاصه ماشینی:
"فراتحلیل کمی رابطه ی سبک رهبری با سلامت سازمانی در سازمان های آموزشی ایران (موردمطالعه : پژوهش های سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٦) 3 علی یاسینی ١، حیدر عباس پور٢، رضا نوروزی کوهدشت تاریخ دریافت : ٩٥/٠٣/٠١ تاریخ پذیرش : ٩٥/٠٥/١٥ چکیده با توجه به پژوهش های متعددی که در زمینه سبک رهبری با سلامت سازمانی در کشور انجام شده پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تا حد زیادی امکان پذیر نیست ؛ بنابراین به انجام پژوهش های ترکیبی روی آورده اند که عصارة پژوهش های موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آن ها فراهم میکند.
رهبران و روسای دانشگاهی برای تعالی سازمان خود علاوه بر علاقه مند بودن به کار خود و عشق ورزیدن به عوامل زیردست خود باید از سبک رهبری اثربخش در راستای تعالی آن برخوردار باشند؛ زیرا تعالی بخش های زی ربط و کسب موفقیت آنان در سطح داخلی و بین المللی باعث پرورش روحیه وطن پرستی و غرور ملی در سطح جامعه میشود و تأثیر قابل ملاحظه ای بر استادان ، کارکنان ، پژوهشگران و دانشجویان دارد (اسلامی الوارسی، تیمور نژاد، نعیمی ثابت مقدم ، ١٣٩٥).
در این فراتحلیل سعی شد تا با یکپارچه کردن میزان اندازه اثر، رابطه بین سبک رهبری بر سلامت سازمانی در سازمان های آموزشی بررسی گردد؛ اما تنها یک بررسی در این رابطه کافی نبوده و لازم است که این پژوهش در سازمان های داخلی و خارجی به صورت مقایسه ای و با استفاده از ابزارهایی به غیراز پرسشنامه و ترجیحا به صورت کیفی نیز صورت گیرد."