چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهگری عزتنفس در رابطه بین سرمایه اجتماعی و امید تحصیلی دانشجویان نخبه ورزشی است. بدین منظور از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان نخبه ورزشی محصل است که در المپیادهای ورزشی دانشجویی کشور طی چهار سال اخیر (از 1391 تا 1395) موفق به دریافت مدال شدهاند. با روش نمونهگیری طبقهای متناسب 349 ورزشکار نخبه از این جامعه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی مبارکی (1384)، عزتنفس روزنبرگ (1965) و مقیاس امید تحصیلی سهرابی و سامانی (2011) استفاده شده است. تجزیهوتحلیل آماری دادهها به کمک نرمافزار آماری ایموس صورت گرفته است. نتایج نشان داد که از بین مولفههای سرمایه اجتماعی، مولفههای مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی و انسجام اجتماعی بهطور مستقیم منجر به افزایش امید تحصیلی میشوند. در بررسی آثار غیرمستقیم نیز مشخص شد که دو مولفه حمایت اجتماعی و روابط متقابل از طریق افزایش عزتنفس منجر به بالا رفتن امید تحصیلی میشوند. با محاسبه شاخصهای برازش مشخص شد که مدل پژوهش تطابق مناسبی با دادهها دارد. سرانجام، این نتایج در پرتو پیشینه به بحث گذاشته شده است و تلویحات نظری و کاربردی یافتهها ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
دیگر بررسیهای متمرکز بر تأثیرات ورزش نشان داده اند که شرکت در فعالیت های ورزشی افراد را ازنظر فضایی و مکانی به هم نزدیک میکند و راه ها و فرصت های بسیاری را برای مهارت در اجتماع فراهم میآورد (امیرنژاد، رضوی ، منانی، ١٣٨٧)؛ اما سرمایه اجتماعی چیست و چه کارکردی برای ورزشکاران نخبه میتواند داشته باشد؟ بوردیو٢ (١٩٨٦ نقل از روحانی، ١٣٩٠)، از پیشگامان طرح نظریه سرمایه اجتماعی، این مفهوم را به عنوان مجموعه ای از منابع واقعی یا بالقوه تعریف میکند که در روابط میان بازیگران یا عاملان اجتماعی آشنایی متقابل در یک گروه جای گرفته است .
(2013 درمجموع با توجه به نظریه ها و شواهدی که تاکنون مرور شد این مسئله مطرح میشود که آیا سرمایه های اجتماعی که دانشجویان نخبه ورزشی در اختیار دارند، میتواند منجر به پیامدهای تحصیلی مثبت مرتبط با سلامت روان شناختی نظیر عزت نفس و امید تحصیلی برای این افراد شود؟ برخی یافته های پژوهشی که در سال های اخیر به دست آمده ، چشم انداز روشن تری را برای بررسی چنین مسئله ای پیش رو قرار میدهد.
Jiang, Huebner & Hills برای شکل گیری شناخت و ارزیابی افراد از خود و دنیای اطراف خود، محتوای پیام ها و تجربیاتی که از شبکه روابط اجتماعی به فرد مخابره میشود، بسیار مهم تر از نفس برقراری ارتباطات متقابل اجتماعی است .