خلاصه ماشینی:
در 33 شماره چاپ شده مجلآ مقرنس، تنها هشت مقاله صرفاً به هنر دورۀ قاجار اختصاص دارد اما در بسیاری از مقالات دیگر و در ذیل پژوهشهایی که صرفاً به این دورۀ تاریخی تعلق ندارد، هنر دورۀ قاجار مورد واکاوی قرار گرفته است؛ از جمله میتوان به مقالۀ " کار نیکو کردن از پر کردن است: هنر ممارستِ خوشنویسی (سیاهقلم) در ایران»1 اشاره کرد که به خامۀ دکتر مریم اختیار در شمارۀ 23م نشریه (2006) منتشر شده است.
مجموعۀ برادران عامری با دو مسئله مواجه بود: «از یک سو، تصاویری که آنها ابتیاع کرده بودند اوج دستاوردهای نقاشی متأخر ایرانی را در کاملترین، واقعگرایانهترین و سرانجام جذابترین مرحلۀ خود نشان میدهد و از سوی دیگر، این نقاشیها از زمینۀ معمارانهشان، یعنی کاخها و خانههای اشرافی که برای تزیین آنها استفاده شده بود، جدا شده و فاقدِ اهمیت اجتماعی سابقشان هستند».
این مقاله که در شمارۀ 26م نشریه (2009) و به قلم هادی مکتبی نگاشته شده است به بررسی صنعت قالیبافی ایران و حضور آن در نقاشیهای سبک درباری در دورههای زندیه و افشار و دو پادشاه نخستینِ قاجار یعنی آقا محمدخان و فتحعلیشاه میپردازد.
نشریۀ مقرنس نیز دومقاله را به تاریخ عکاسی در دورۀ قاجار اختصاص داده است: مقاله «سه سنت عکاسی ایران در سدۀ 19م»11 که در شماره شش نشریه (1989) و به قلم دونا اشتاین12 منتشر شده است و «فرد و مکان: تفسیر آلبوم عکس ایرانی رونالد گراهام»13 نوشته جفری بی.
هنرهای تجسمی و بهخصوص نقاشی دورۀ قاجار چندان که باید مورد توجه پژوهشگران هنر ایران در سدۀ 20م قرار نگرفت.