خلاصه ماشینی:
"مقاله ملت بدون نقد، نقد بیملت دربارهی موج حضور «سینهفیلیا» و تبعات آن در سینما علی فرهمند (منتقد و مدرس سینما) در فیلم «سلام سینما» به کارگردانی «محسن مخملباف»، دختری حضور دارد که شیفتهی بازیگری است و برای رسیدن به نقش دلخواه خود و بازی در فیلم جدید کارگردان، خود را به آب و آتش میزند و بسیار سر و صدا به پا میکند اما وقتی از کارگردان جوابی منفی دریافت میکند، با عصبانیت میگوید که در آینده فیلمی خواهد ساخت و خودش در آن نیز بازی میکند تا به شهرت برسد.
یک «سینهفیل» اگر بخواهد دربارهی فیلمهایی نظیر «آقای هیچکس»، «دو عاشق»، «یک جدایی» و «به سوی شگفتی» بنویسد در بهترین حالت میتواند به قصه فیلم یا نوع روایت فیلم اشاره کند که این اشارات هم با پشتوانهی جذابیتی که برای او داشته است نوشته شده و تنها کارکردش پر کردن سالنهای سینماست وگرنه کدام «سینهفیل» را میشناسید که در مطلبش به تأثیرات پستمدرنیسم در درام «آقای هیچکس»، مفهوم «تخصیص» در زیباییشناسی جدید در درام «دو عاشق» و نقطه عطف پنهان در درام «یک جدایی» اشاره کرده باشد؟ قطعا نمیتواند چون کارش این نیست.
به همین خاطر در «ریویوو»های خارجی با موج مثبتی از موافقان «بهمن قبادی» و «جعفر پناهی» و «ابوالفضل جلیلی» مواجه میشویم؛ درحالیکه شاید اکثر آثار این فیلمسازان از شدت ضعیف بودن قابل نقد نباشند اما یک «سینهفیل» در بهترین مجلات سینمایی با برچسب منتقد، از آنها دفاع میکند زیرا برایش جذاب است وقتی روی پرده عریض، کودکی را میبیند که در مرز کردستان عراق، جنس قاچاق میکند یا دختری که در ایران خودش را شبیه به یک پسر میکند تا بتواند برای تماشای مسابقه فوتبال وارد ورزشگاه شود."