خلاصه ماشینی:
قطعا این استعداد و ظرفیت زبان فارسی حاصل تاثیر پذیری و آمیختگی با زبان های عربی و بعد ها ترکی و دیگر زبان ها نیز بوده که زبان فارسی بدل به زبانی گسترده و کارامد شد که با خلاقیت نوابغی ادبی چون فردوسی و بیهقی و سعدی و مولانا و حافظ قادر در عین حفظ نسبی ساختارهای زبان فارسی ، امکانات و ظرفیت و انعطاف بیانی بیابد و آنقدر توان بیابد که قادر شود حماسه ای عظیم چون شاهنامه و آثار عظیم بیهقی وحافظ و سعدی و مولانا و دیگر آثار بزرگ زبان فارسی را بازتاب دهد .
حتی بعد از نوشته شدن شاهنامه فردوسی ، شاهنامه های متعددی مثل شاهنامه اسدی، شاهنامه هاتفی جامی ، شاهنامه قاسمی و چندین شاهنامه دیگر نوشته شد که نشانه وجود اراده و جریانی برای بسط ارزش های فرهنگی جامعه ایرانی در ذات زبان فارسی وجود داشت که می تواند ناشی از اراده و نیز ظرفیت و استعداد در بسط و توسعه زبان فارسی خصوصا بیان حماسی باشد .
و نقل ابن ندیم در الفهرست که به این موضوع اذعان داشته است که طبعا هنر سخنوری وجه کوچکی از ابعاد فرهنگی جامعه ایرانی قبل از حمله اعراب بوده است ولی قطعا اهمیتش شاید در این باشد که به موضوعی پرداخته است که می توان آنرا وجهی از زبان دانست .
چنانکه در کنار خلق نمایش یونانی ، ارسطو نیز مواضعش را در باره مقوله هنرنمایش و شعر و کمدی مواضع خود را بسط و توسعه می دهد و در این راستا خصوصا بوطیقای او شکل گرفت تا بدل به رساله ای تاثیر گذار در ادبیات غرب گردد .