خلاصه ماشینی:
هرگز نتوانستم او را، که از هر دقیقهی کلاسش برای آموختن بهره میگرفت، که هرگز در پی «ارتقا» و «امتیاز» نبود و کمترین کوششی برای جلب دانشجویانش به گرفتن پایاننامه و نوشتن مقالات دواسمه با خود نمیکرد و بهجای افزودن بر مقالات «علمی ـ پژوهشی»اش، با رعایت اصول تحقیق و استناد به منابع اصیل و التزام به ذکر کامل و دقیق مأخذ برای حتی کماهمیتترین نکتههایی که از کسی شنیده یا در جایی خوانده بود و آنگاه انتشار یادداشتها و مقالاتی که حاصل زحمت فراوانش بود در مجلات و روزنامههای معمولی و «بیامتیاز»، در ترویج «اخلاق علمی و پژوهشی» میکوشید، بداخلاق بخوانم؛ چرا که تندخویی و تندزبانی کسی را که از تزویر و حسادت و سخنچینی بهدور است و وجودش برای همگان سودمند، میتوان برتافت و بودنش را شکرگزار بود.
پاسخ مینوی چنین است: «بنای بنده همواره بر این است که عبارات را چنان تلفیق کنم که مجال اشتباه در آن نباشد و بیش از یک معنی از آن مفهوم نشود، اما معلوم میشود که گاهی موفق نمیشوم و جملههایی مینویسم که در ذهن دیگران معنائی غیر از آن چه من اراده دارم تصور میپذیرد.
التزام مینوی به رعایت اخلاق پژوهشی تا حدی بوده که نهتنها مشخصات مأخذ هر قول مکتوب را نقل میکرده است، بلکه در بسیاری موارد، اگر نکتهای را از زبان کسی میشنیده، از ذکر نام گوینده و سپاسگزاری از او دریغ نمیکرده است.
و کیست که خودش را بالاتر از آنکه هست نداند؟ مگر خود بنده غیر از این هستم؟ » 12 غیرت علمی غلامحسین یوسفی، به نقل از علیاکبر فیاض، تندخویی مینوی را به «خشم مقدس»13 تعبیر کرده است .