چکیده:
امروزه با توجه به افزایش روز افزون رقابت میان سازمان ها و در راستای توجه به تغییر و تحول سازمانی، هر سازمان به دنبال آن است که عملکرد موثرتری داشته باشد و این امر توجه پژوهشگران حوزة علوم انسانی را به خود جلب کرده است. یکی از مسائلی که در چهار دهه پیشین از دغدغه های سازمان ها و پژوهشگران بوده است، سبک های رهبری می باشد . در این میان، سبک رهبری اخلاقی از ارزش ویژه ای برخوردار است. رهبری، مهمترین عامل در تدوام حیات و استمرار موفقیت سازمان است. لذا هدف ما در این مقاله بررسی مفهوم رهبری اخلاقی، ابعاد رهبری اخلاقی، اصول رهبری اخلاقی و رابطه آن با متغیرهای مختلف سازمانی از جمله: توانمند سازی شناختی، آوای کارکنان، انطباق پذیری سازمانی و رفتار کارکنان است. روش تحقیق این مقاله بصورت کتابخانه ای می باشد. در این مقاله سعی بر این داشتم تا با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی، مطالبی درخور استفاده، پیرامون رهبری اخلاقی، برای مدیران این مرز و بوم گرد آوری نمایم. طبق تحقیقات اینجانب صاحب نظران ابعاد متفاوتی برای رهبری اخلاقی عنوان نموده اند اما نقطه مشترک آنان صداقت می باشد. معروف ترین طبقه بندی برای ابعاد رهبری اخلاقی، طبقه بندی از نظر دهوق و دن هارتگ می باشد که شامل انصاف، شفاف سازی نقش و تسهیم قدرت می شود. رهبری اخلاقی بر متغیرهای مختلف سازمانی از جمله: توانمند سازی شناختی، آوای کارکنان، انطباق پذیری سازمانی و رفتار کارکنان تاثیر مستقیم و مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف ما در این مقاله بررسی مفهوم رهبری اخلاقی، ابعاد رهبری اخلاقی، اصول رهبری اخلاقی و رابطه آن با متغیرهای مختلف سازمانی از جمله: توانمند سازی شناختی، آوای کارکنان، انطباق پذیری سازمانی و رفتار کارکنان است.
عباس زاده در پژوهشی، تأثیر رهبری اخلاقی بر ظرفیت انطباق پذیری سازمانی را که جامعۀ آماری این پژوهش کارمندان دانشگاه تبریز به تعداد 756 نفر در سال 1391 بودند، مورد بررسی قرار دادند و از این تعداد 394 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوة نمونه گیری طبقه ای تصادفی به نسبت سطوح طبقات انتخاب شده اند .
هدف ما در این مقاله بررسی مفهوم رهبری اخلاقی، ابعاد رهبری اخلاقی، اصول رهبری اخلاقی و رابطه آن با متغیرهای مختلف سازمانی از جمله: توانمند سازی شناختی، آوای کارکنان، انطباق پذیری سازمانی و رفتار کارکنان است.
علاوه بر رویکرد یادگیری اجتماعی، برخی دیگر از محققان، رهبری اخلاقی را از دیدگاه مبادله اجتماعی بررسی کرده و بیشتر بر هنجار روابط مقابل تأکید می کنند و بر این باورند که پیروان تمایل دارند هنگامی که با آنها منصفانه رفتار شده و رهبران شان به آن ها اهمیت می دهند، روابط متقابل ایجاد کنند.
رهبران اخلاقی از پاداش و مجازات استفاده می کنند تا کارکنان مسئولیت اقدامات شان را بپذیرند؛ به این بعد رفتار رهبری اخلاقی، عنوان رهنمود اخلاقی داده می شود [24].
The analysis of organizational creativity in schools regarding principals’ ethical leadership characteristics.
Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing.
The association between organizational silence and ethical leadership through employee performance.