چکیده:
مقاله حاضر میکوشد با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی و اتخاذ رویکرد
اتیک، نقش رسانه های اجتماعی در تحمل اجتماعی را بررسی کند. روش، کیفی
است و اطلاعات مورد نیاز با دو روش کتابخانه ای و مصاحبه ی عمیق گردآوری
شده و برای تفسیر مصاحبه ها (اطلاعات) روش توصیفی-تحلیلی بهکار رفته است.
نتایج نشان میدهد که شهروندان به رغم استفاده از رسانه های اجتماعی، تحمل
اجتماعی مطلوبی ندارند؛ این مساله در خصلت فردگرایی رسانه ها ریشه دارد. بااین
وجود، محققان بر اینباورند که رسانه های اجتماعی توانستهاند سطحی از
جامعهپذیری را در میان شهروندان تامین نمایند و در گرایش آنها به تاثیرپذیری
هنجاری موثر واقع شوند و سطح تحمل اجتماعی آنها را توسعه دهند
خلاصه ماشینی:
درجهی ابهام موضوع، بهدلیل عدم پژوهش جدی با رویکردی ارتباطی- اجتماعی باعث شده است که حتی بسیاری از مسئولان و متفکران اصولاً نتوانند پاسخ دقیق و قابل اعتماد برای دو پرسش زیر ارایه دهند: 1) آیا رسانههای اجتماعی توانستهاند بر تنوعات و پیچیدگیهای ساختاری متأثر از سطح تحمل اجتماعی شهروندان مؤثر باشند یا خیر؟ 2) تکثر رسانهها و ظهور فناوریهای نوین رسانهای، سطح تحمل اجتماعی شهروندان را افزایش داده یا آن را کاسته است؟ مبانی نظری وتعاریف رسانههای اجتماعی 1 پیش از تعریف رسانه و بیان ویژگیهای آن باید توجه داشت که ارتباط نهتنها یکی از عناصر مهم و اساسی زندگی گروهی انسان است، بلکه سنگ بنای Social Media.
در واقع، این ارتباطات مجازی بین فردی در قالب شبکهسازی اجتماعی، برپایهی مشارکت همگانی بنا شدهاند؛ از اینرو، شبکههای اجتماعی بهعنوان فضاهایی در دنیای مجازی - که برای ارتباط میان افراد مختلف، با سطوح گوناگون دسترسی بهوجود آمدهاند - بهعلت بیمکانی حاکمبر اینترنت، بر علایق افراد و گروهها بنیان نهاده شدهاند.
در مورد این سوال که آیا رسانههای اجتماعی تاکنون توانستهاند بر تنوع ساختاری، و بهعبارتی، تنوع الگوها و سازمانهای درون جامعه تأثیرگذار باشند یا خیر؟ مسلم آن است که هرچه میزان حضور اجتماعی رسانهای بیشتر باشد، استفادهکنندگان آن نیز بر هم تأثیر بیشتری میگذارند.
همراه با تهدیدهایی که از سوی رسانههای اجتماعی متوجه خانواده و جامعه است، فرصتهایی نیز از طریق همین رسانهها برای افراد پیش میآید که شناخت این فرصتها و استفاده از آنها میتواند سطح درک و معرفت انسان را ارتقا بخشیده، و در نهایت، تحمل وی را در جامعه بالا ببرد.