چکیده:
شعر کوتاه که با نامهای «شعرک»، «شعر هایکویی» و «ترانک» از آن یاد شده، گونه¬ای از اشعار آزاد است که شعرا برای بیان لحظه¬های کوتاه شاعرانه از آن بهره میبرند. در این پژوهش به بررسی ویژگیهای سبکی شعرهای کوتاه و مدرن از نیما تا دهه سوم انقلاب اسلامی پرداخته شده است. توسّل به گزین¬گویه¬ها، تلمیحات، تاثیرهای آوایی، انحراف از قاعده¬های زبان و هنرهای دیداری در سطح کلام، عواملی است که شاعر میکوشد برای ایجاد فضایی نو و تاثیرگذار در این سروده¬های کوتاه از آنها بهره میبرد تا به سبکی ویژه دست یابد. هدف از تحلیل و توصیف ویژگیهای زبانی متمایز این سروده¬ها، نشان دادن گوشه¬ای از تواناییهای زبان فارسی است. بر اساس نتایج این پژوهش، هر یک از نظامهای واژگانی، واجی، وزنی و نوشتاری در شعرکها قاعده¬مندی خود را از دست میدهند و بدینگونه برجستگی ویژه¬ای به شعر میبخشند. میتوان پنداشت که در بسیاری از مواقع همین آشنایی¬زداییهاست که سبب ادبیّت شعرکها میشود.
خلاصه ماشینی:
بررسی ویژگیهای سبکی شعرکها چکیده شعر کوتاه که با نامهای «شعرک »، «شعر هایکویی » و «ترانک » از آن یـاد شـده ، گونـه ای از اشعار آزاد است که شعرا برای بیان لحظه هـای کوتـاه شـاعرانه از آن بهـره میبرنـد.
با اینحال ، گونه هایی از تصویرپردازیهای شاعرانه در ایـن آفـرینش ادبـی وجـود دارد که در بخش زیر به آن پرداخته میشود: تصاویر فراگیر در الفاظی اندک ویژگی فراگیر شعر کوتاه ، وجود تصـاویر نامحـدود در الفـاظی فشـرده اسـت کـه بـه پنـدار پژوهندة این جستار در شمار برجسته ترین ویژگیهای این نوع شعر قرار میگیرد: (مشکوک به دایره ای که جهان بود، قنبری :ص ٣٨) جهان / اتفاقی بود/ میان پلکهایم (گرگی در کمین ، کیارستمی : ص١٥٠) زندگی / تهمت ناروایی است / بر بینوایان .
نکتۀ درخور توجه این است که گاهی قافیـه در سـطری رخ میدهـد کـه تنهـا واژة موجـود، همان واژة قافیه است : (شاخه ای از ماه ، اوجی : ص٩٧) بی برگ ایستاده سپیدار/ انگار / دار و در نمونه های زیر نیز میتوان حضور قافیه را مشاهده کرد: (مجموعه اشعار، م.
(گونه های نوآوری در شعر معاصر ایران ، حسن لی : ص ٢٣٣) در برخی از شعرکها، هیأت فیزیکی و حضوری واژه ها و ترکیبات با مفهوم آنها در پیوندی نزدیک است و تصویری از معنای مورد نظر شاعر را ترسیم میکند: صف انتظار صف امضا شماره (مجموعه کامل اشعار، امین پور: ص١٦٩) امضا...